Op 16 maart 2020 ging de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen omlaag naar 100km/u. Een maatregel die er werd genomen om de stikstofuitstoot te beperken (meer daarover hier). De beperking geldt overdag en ging in volle coronacrisis in, waardoor de gevolgen in eerste instantie door minder pendelaars gevoeld werden. In ons land besliste de Vlaamse overheid om de maximumsnelheid op de Brusselse Ring naar 100km/u terug te brengen (in voege sinds 1 september 2020), om de CO2-uitstoot van ons land te reduceren.
Meerderheid Nederlanders vindt 100km/u te traag
Een jaar later voert het Nederlandse Centraal Bureau voor Statistiek een peiling uit onder de Nederlanders. In tegenstelling met door overheden bestelde onderzoeken in ons land, lijkt die studie niet automatisch de heersende politieke ideologie te bekrachtigen. Het CBS concludeert immers dat een meerderheid van de Nederlanders die 100km/u te traag vinden.
120km/u of sneller
Volgens het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statisstiek is 41% van de Nederlanders van 18 jaar of ouder het eens met de snelheidslimiet van 41%. Daaruit vloeit voort dat 59% het er niet mee eens is. 9% van de Nederlanders zou het al heel wat vinden, mocht de snelheid weer opgetrokken worden naar 110km/u. 24 procent wil weer naar 120km/u en 15 procent wil naar 130km/u - de maximumsnelheid die in Nederland de regel was. Ze was op heel wat plaatsen de afgelopen 10 jaar immers opgetrokken van 120km/u. Uit eerder Nederlands onderzoek was overigens gebleken dat een hogere maximumsnelheid nauwelijks of geen invloed had op de verkeersveiligheid (lees hier).
Naast die breed gedragen meningen zijn er ook nog extremen. Zo wil 3 procent meer dan 130km/u rijden of zelfs helemaal geen snelheidsbeperking hanteren op snelwegen, zoals in buurland Duitsland. Er is ook een bijna even grote groep (2,8%) die vind dat 100km/u nog steeds te snel is. Die willen omlaag naar 90km/u.