Tesla en The Boring Company hebben in Las Vegas een tunnel onder het congresscentrum in gebruik genomen. Het gaat om een transportsysteem dat pendelaars moet helpen om afstand rond en in het erg grote Las Vegas Convention Center te overbruggen.
Het systeem staat bekend als de Loop en bestaat uit twee tunnels van 1,3 kilometer lang en een drie stations. Twee van die stations zijn buiten aan tegengestelde zijden van het complex, terwijl het derde in het midden onder de grond is. Wat normaal gezien een wandeling van 45 minuten van het ene uiteinde naar het andere was, mag nu nog hooguit twee minuten in beslag nemen.
Een shuttledienst is toch niet zo speciaal?
Tot zover, eigenlijk niet zoveel speciaals. Het is gewoon een shuttlesysteem, niet? Wel, neen. Want The Boring Company en Tesla gebruiken geen treintjes en zelfs geen bussen om de inzittenden te vervoeren. Er wordt gewoon door de tunnel gereden met een Tesla. Daarin zit gewoon een chauffeur, die telkens gemiddeld 4 passagiers kan meenemen. Het systeem wordt nu getest met Model 3, Model Y en Model X Tesla’s. Wie een ritje maakt springt gewoon in en uit de auto bij één van de drie haltes. Om dat allemaal een beetje interessant te maken, zijn de tunnels voorzien van verlichting die van kleur verandert.
Minstens 4.000 mensen per uur transporteren
Het bedrijf van Elon Musk beweert dat het systeem tot 4.400 mensen per uur door de tunnels kan vervoeren. Het Las Vegas Convention Center, dat ruim 50 miljoen dollar neertelde voor het transportsysteem, zette in het lastenboek dat een capaciteit van minimaal 4.000 mensen per uur haalbaar moest zijn. De tunnels zitten nog maar in de testfase en er hangen al donderwolken boven het project. De Amerikaanse website TechCrunch deed immers grondige berekeningen en kwam tot de conclusie dat de maximale capaciteit wellicht eerder 1.200 mensen per uur is. Bijna een vierde van wat Musk vooropstelt.
LVCC overwoog eerst om een meer traditioneel transportsysteem met treintjes in gebruik te nemen, maar het opteerde voor de oplossing van Tesla omdat die de noodzakelijke capaciteit beloofde, maar goedkoper was.