Seat laat de elektrische auto voor wat het is. De EV-golf wordt er besurfd door het nog jonge submerk Cupra. Dat introduceert nu zijn interpretatie van de VW ID.3. Die is gebouwd op hetzelfde MEB-onderstel. Dat doet intussen overigens ook al dienst voor de ID.4, Skoda Enyaq iV en de Audi Q4 e-Tron SUVs.
Van Seat El-Born naar Cupra Born
In 2019 konden we op het Autosalon van Genève al een eerste blik werpen op de Spaanse ID.3-cloon. Toen hing er nog een Seat-logo op en heette hij El-Born. Als Cupra, in een sportievere outfit, zou de prijs beter verteerbaar zijn. Het submerk jaagt immers op een hippere, meer premium status. El-Born werd dan weer vervangen door Born omdat het eerste in het Spaans toch te hard leek op een vies woord.
Identiek aan VW ID.3, maar met eigen stijl
De overeenkomsten met de ID.3 zijn niet min. De structuur is identiek en het gros van de koetswerkpanelen is ook identiek. De specifieke styling van deze Born is het resultaat van een ingreep die niet veel ingrijpender is dan een facelift. Hij heeft specifieke zijschorten, andere luchtunits, bumpers en zijschorten. Het design van de C-stijl is anders, maar alleen aan de oppervlakte.
Aan de binnenzijde is hetzelfde recept gevolgd. Daar vind je andere stoffen en sierlijsten terwijl de schermen een eigen look krijgen. Zwart en koper zijn tinten die domineren. En het heeft er alle schijn van dat Seat ook wat dieper uitgesneden kuipzetels monteert. Die zijn trouwens bekleed met een stof die vervaardigd is van gerecycleerd plastic. Cupra zweert dat dat uit de oceaan is gevist. De basiscomponenten die het dashboard en de deurpanelen uitmaken, zijn dan weer identiek aan de VW die hem voorafging. Hij wordt ook gewoon op dezelfde band geassembleerd.
Hoe groot is de tank?
De basis-Born krijgt een 45kWh accu onder de kap die volgens de WLTP-cyclus goed is voor 340km rijbereik. Met z’n 150pk kan die al naar 100km/u in 8,9 tellen. Erboven komt een 58kWh variant met 201pk. Die rijdt 418km ver en doet de sprinttijd zakken naar 7,3 tellen. Er is ook nog een versie met bijna 30pk meer. Die rijdt precies even ver, maar rept zich al in 6,6 seconden naar 100km/u. Je moet wel een op een knopje op het stuur duwen als je dat vermogen wil aanspreken.
Nog is het aanbod niet compleet. Die krachtigste versie is er ook met een 77kWh accu. Die geraakt het verst: 547km, maar omdat die ook extra gewicht mee te sleuren heeft, moet je weer 4 tienden bij de acceleratietijd naar 100 tellen. Die 77kWh-uitvoering kan ook het snelst laden: 125kW. 100km rijbereik vraagt 7 minuten stekkertijd.
De prijs is nog niet bekendgemaakt.