Speciaal voor z’n elektrische modelreeks bedacht Volkswagen nog maar eens een performancelabel. Dat heet GTX en mag naar de GTI, GTE en GTD komen. De elektrische crossover ID.4 is het eerste model waar een GTX-variant van in het leven wordt geroepen. Die heeft onder meer vierwielaandrijving.
VW ID.X Concept
Met de compactere ID.3 heeft Volkswagen geen concrete GTX-plannen. Dat wordt door VW-baas Ralf Brandstätter op professionele social-mediawebsite LinkedIn nog eens bevestigd. Maar hij verklapt wel dat de Duitsers voor de goede orde al een ID.3 in een sportievere outfit hebben gestoken. De man poseert naast die ID.X Concept.
Het team bij VW kaapte enkele cruciale elektrische componenten, een extra elektromotor en een grotere accu uit het leverprogramma van de ID.4. Daardoor heeft deze hatchack nu een 82kWh accu onder vloer zitten en stuurt die 330pk naar alle vier de wielen. Dat zijn eigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van de Golf R.
In de sprint geraakt de ID.X Concept nét niet aan de cijfers van die Golf R. Hij tikt de 100km/u aan na 5,3 seconden, een halve tel langzamer dan de snelle Golf. Hij weegt natuurlijk ook een pak meer. Maar hij is wel sneller dan de Golf GTI Clubsport 45.
Geel is het nieuw rood
Styling was wellicht geen prioriteit voor het team, maar het vond wel de tijd om een aparte striping te ontwikkelen en er slingerde blijkbaar ook nog een spuitbus fluogele verf rond op de stijlafdeling.
Nogmaals, productieplannen zijn er niet, maar je kan er donder op zeggen dat VW wel even in de gaten houdt hoeveel reactie de concept uitlokt.