Het afgelopen jaar werden heel wat cruciale grondstoffen voor auto’s duurder. Dat zal ervoor zorgen dat de klant straks meer moet betalen voor een nieuwe auto, zeggen analisten van JPMorgan Chase & Co.
Staal en koper nog nooit zo duur
Essentiële basisgrondstoffen zoals koper, staal en aluminium bereiken dit jaar recordhoogtes. Dat komt doordat de vraag stijgt, terwijl het aanbod niet meegroeit. De Bloomberg Commodity Spot Index sprong naar z’n hoogste niveau sinds 2011. In de metalen steeg de gemiddelde grondstofprijs dit jaar al 21 procent.
Volgens JPMorgan zijn de staalsoorten voor autoproductie nog meer in kostprijs toegenomen. De bank schat dat er sprake is van een prijsstijging van zo maar eventjes 83%. Aangezien die materialen ongeveer 10% van de kostprijs van het bouwen van een auto vertegenwoordigen, zou het prijskaartje van een auto daardoor ruim 8 procent moeten stijgen. Jim Farley, de baas van Ford, liet zich vorige week ontvallen dat de prijsstijging voor grondstoffen al jaren niet meer gezien was.
De stijging van de staalprijs wordt niet alleen in de hand gewerkt door het (potentieel tijdelijke) effect van grote economieën die uit coronalockdown komen. China, dat de grootste staalproducent is ter wereld, nam maatregelen om de productie te beperken om zo de prijs op te drijven.
Voor elektrische auto’s is het nog erger
Elektrische auto’s zijn nog gevoeliger voor de gevolgen van prijsstijgingen bij grondstoffen. Een elektrisch voertuig weegt gemakkelijk 30% meer dan een conventioneel aangedreven auto. Dat meergewicht is bijna helemaal voor rekening van de batterij, elektronica en omliggende behuizing. Allemaal zaken waarvoor metalen en mineralen nodig zijn. Een EV bevat naar schatting bijvoorbeeld drieënhalve keer zoveel koper als een conventionele auto. En dat terwijl de koperprijs in recente tijden een explosieve stijging kende. Ook de materialen die cruciaal zijn voor de productie van accucellen worden in sneltempo duurder. Lithium, kobalt en nikkel werden de afgelopen 12 maanden minimum 47% duurder.
In een kwartaalbriefing op vrijdag zij Nicolas Peter, de Chief Financial Officer van BMW, dat de prijsstijgingen het automerk dit jaar wel tot een miljard euro konden kosten. Hij noemde rhodium, staal en palladium als grootste pijnpunten. Het spreekt echter voor zich dat de automerken die kosten uiteindelijk doorrekenen aan de koper.
Hoezo, de elektrische auto wordt betaalbaar?
Alleen al de prijsstijging van grondstoffen die gebruikt worden voor de productie van elektrische auto’s, ondermijnt de belofte dat de technologie in de toekomst betaalbaar zou worden. Daarvoor blijft het wachten op batterijtechnologie die geen kostbare materialen gebruikt. Die is echter nog (lang) niet.