De autosector heeft hard te lijden onder de gevolgen van een wereldwijd tekort aan computerchips. Dat is te wijten aan een combinatie van factoren. Door de wereldwijde coronapandemie is de vraag naar chips en processoren gevoelig toegenomen. Huishoudelektronica zoals televisies, gameconsoles en computers vlogen het afgelopen jaar de deur uit. Tegelijkertijd schrapte de autosector heel wat bestellingen bij z’n leveranciers. Er was immers grote onzekerheid over de economische gevolgen en de impact op de autoproductie. Het laatste wat een autofabrikant wil, is componenten op overschot hebben. Tegelijk stijgt in die autosector de vraag naar chips met elke nieuwe auto die wordt geïntroduceerd. Een auto is immers een grotendeels elektronisch product geworden, dat voor alles computerchips gebruikt. Zelfs heel wat moderne autolichten hebben één of andere processor nodig om te kunnen werken.
Productievertraging door wereldwijd tekort aan halfgeleiders
De tekorten zorgen voor langere wachttijden bij de leveringen van reeds bestelde auto’s en ook de lancering van nieuwe modellen liep al vertraging op. De situatie zal wellicht nog lange tijd aanhouden, want chipproducent Intel gaf al aan dat het jaren kon duren om de productie af te stemmen op de toegenomen vraag.
De nieuwe generatie 308 is al voorgesteld
Peugeot probeert inmiddels de leveringen voor de huidige generatie 308 bij te benen. Ook daar zet een chiptekort een domper op de productiesnelheid. Een groter probleem dan normaal, omdat het merk in de herfst een compleet nieuwe 308 in productie neemt. Die is al voorgesteld - zie hier. Als de vertraging niet weggewerkt wordt, dan krijgen er klanten een oude 308 op het ogenblik dat de nieuwe al op de markt is. Niet ideaal. Tevreden klanten krijg je daar niet van, en het is ook productietechnisch verre van ideaal.
Het schoentje wringt vooral bij het digitale instrumentarium van de 308, dat standaard is op de hogere uitrustingsversies. Dat slorpt wat kostbare chips op. Om de auto’s nu toch op tijd van de band te krijgen, contacteert Peugeot klanten met de vraag of ze afstand willen doen van die digitale tellercluster. Ze krijgen dan gewone wijzerplaten in de plaats. Aan de andere uitrusting wordt niet geraakt. De klant hoeft het verlies niet op de kin te nemen. Naar verluidt geeft Peugeot tot 400 euro korting aan wie z’n 308 met een schermpje minder wil nemen.