Op de aanstormende elektrische Kia EV6 hangt een nieuw gestileerd logo van de autofabrikant. Maar dat is niet het enige nieuws, want het bedrijf veranderde ook van naam.
Maar Kia blijft Kia
Om de zoveel tijd krijgt een merk de drang om zichzelf opnieuw uit te vinden. In de autosector lijkt de CO2-hetze daarvoor een flinke catalysator te zijn. Er worden nieuwe merken, logo's, submerken en labels uitgevonden dat het een lieve lust is, merken veranderen van positionering en stijltaal. En er is ook al jaren een trend: ze willen aanzien worden als een ‘mobility solutions provider’ en niet als autofabrikant. Ideetjes die steevast ingegeven worden door marketingjongens, en bureaus die liefst van al bedrijven als Apple en Google op hun CV hebben staan.
Kia hangt z’n wagonnetje nu aan die trein. Ook de Koreaanse constructeur wil aanzien worden als een mobiliteitsleverancier. Hoe dan? Wel, door auto’s te bouwen natuurlijk.
Motoren zijn vies
Bon, dan komen we bij die fameuze naamsverandering. Voor jou en mij verandert er niks. Kia blijft immers gewoon Kia, zij het met dat hippere logo. Maar net onder de oppervlakte verandert er wel wat. Kia heet nu ook echt Kia, terwijl het voorheen eigenlijk ‘Kia Motors’ heette. En Motors, dat is tegenwoordig een vies woord. Weg ermee.