Twintig jaar geleden presenteerde Suzuki de GSX-R/4 Concept (opgelet, link naar 2001). Een lichtgewicht (amper 640kg) tweezitter die werd aangedreven door de 1,3l viercilinder van de Suzuki Hayabusa. 173pk was toen voldoende voor een topsnelheid van 291km/u.
Designstudie van Suzuki tweezitter
Deze Suzuki Misano, ontworpen door de studenten van de autodesignschool IED Torino, lijkt flink te knipogen naar dat model dat twee decennia geleden werd getoond. De Misano gaat zelfs nog verder in het leggen van de brug naar de tweewieler.
De Misano heeft bijvoorbeeld geen traditioneel stuur of pedalen. Het heeft een stuurknuppel die geïnspireerd is op het design van het stuur van motorfietsen. Er is ruimte voor twee inzittenden die niet naast, maar achter elkaar zitten. Eén enkele deur aan de linkerzijde verschaft toegang. Zo weet je ook meteen dat de concept in Italië ontworpen is. Japanners zouden de zetels, het stuur en de deur wellicht wel aan de rechterkant gestoken hebben.
Elektrisch, natuurlijk
Door de zetels achter elkaar te groeperen bleef één zijde van het ontwerp helemaal vrij. Dat kwam van pas, want omdat dit 2021 is, wordt de aandrijving niet verzekerd door een verbrandingsmotor. Er is vanzelfsprekend gekozen voor een elektrische aandrijving, al worden er geen details verschaft. Rechts van de inzittenden is plaats voor een accu.
De Suzuki Misano-concept zal van 15 mei tot 6 juni te zien zijn in het Automobielmuseum in Turijn.