Eind dit jaar komt Honda in Europa met een nieuwe HR-V op de markt. Die SUV voor de middenklasse zal op ons Oude Continent alleen worden aangeboden in combinatie met een hybride krachtbron.
Hoe ziet ‘een Honda’ eruit?
Honda lijkt met de nieuwe HR-V te kiezen voor een uitgesproken rationele aanpak. Zo heeft het koetswerk nauwelijks kenmerken die je specifiek aan Honda kan toewijzen. Hou je duim maar eens over het logo. Het kon net zo goed een Chinese crossover zijn. Maar de Japanse fabrikant belooft wel meer beenruimte achteraan. Daar wordt hij 35mm ruimer dan de uittredende generatie. En omdat er onder de achterbank geen brandstoftank wordt gemonteerd, neemt de HR-V de zogeheten ‘Magic Seat’-indeling van kleine broer Jazz over: je kan de achterbank zowel neerklappen als omhoogklappen. De benzinetank zit onder de voorzetels.
Het dashboard kan je evenmin een overdosis aan karakterlijnen of identiteit verwijten, maar het heeft nu wel een 9 inch infotainmentscherm bovenaan de middenconsole in combinatie met een 7” digitaal instrumentarium voor de neus van de bestuurder.
Drie motoren, gemiddeld vermogen
Onder de kap komt een 1,5l benzine die wordt bijgestaan door twee elektromotoren. Dat klinkt indrukwekkend, tot je ziet dat Honda er maximaal (gecombineerd) 131pk en 253Nm uit wil persen. In feite gaat het hier om een wat opgepepte versie van de aandrijflijn van de hybride Honda Jazz. Honda claimt dat de HR-V louter elektrisch kan vertrekken en vervolgens naadloos kan omschakelen naar de verbrandingsmotor.
Voor de volgende jaarwisseling arriveert de HR-V bij de dealer. De prijs is nog niet bekend.