Ford heeft het gehad met conventionele koetswerkvormen. De berline en break waren amper een decennium geleden nog de hoeksteen van het modelprogramma van volumeconstructeurs, maar tegenwoordig is het vaak nog een niche.
Alleen nog SUVs en Crossovers
Ford oogstte maar matig succes met z’n Mondeo in Europa en de VS en besloot daarom om de modellijn het spuitje te geven. Weg ermee. Een rechtstreekse opvolger komt er niet. Maar er staat natuurlijk wel een crossover op de planning om de klanten voor de ruimere middenklasse mee weg te kapen. Dat zou wel eens de Ford Evos kunnen zijn die zopas z’n debuut maakt op het Autosalon van Shanghai. De naam gebruikte Ford in 2011 overigens al eens voor een concept, maar die heeft niets gemeen met dit nieuwe model.
Het merk zelf noemt de Evos een SUV-coupé. Kwestie van er een zo trendy mogelijk label op te kleven. Het design is behoorlijk generisch, maar dat ben je waarschijnlijk vergeten als je naar het interieur kijkt. Daar eist een 1,1m breed (!) scherm (dat eigenlijk bestaat uit twee achterliggende schermen) immers alle aandacht op.
Elektrische Ford
De aandrijfcombinatie van de Evos is helemaal elektrisch, maar specificaties over het model dat nog dit jaar in China in de catalogus verschijnt, laat Ford niet los. Het ligt evenwel voor de hand dat er overeenkomsten zijn met de Ford Mustang Mach-E. Het merk rept ook met geen woord over een carrière buiten die Oosterse dictatuur. Toch wordt er flink gespeculeerd dat de Evos perfect in het Europese gamma van het bedrijf zou passen. Op ons oude continent wil Ford tegen 2030 uitsluitend nog elektrische auto’s in het aanbod hebben.