Hybride, maar vooral 4-cilinder voor Maserati Levante

Bekijk 11 foto's
Door: BV 20-04-2021

Maserati stelt op het Autosalon van Shanghai een Levante voor met hybridetechnologie. Dat is de tweede hybride van het model, na de Ghibli Hybrid. Het wordt het CO2-vriendelijkste model uit de Levante-lineup.

Een hybride, maar niet echt

Onder de kap houdt de Levante Hybrid het opvallend bescheiden. Géén zes- of achtcilindermotor deze keer. Het is een tweeliter viercilinder turbomotor die aan de kas moet sleuren. Die is overigens behoorlijk goed opgepept want die wekt 330pk en 450Nm op. De Levante Hybrid is daarmee net zo snel als de V6: vanuit stilstand naar 100km accelereren gaat in precies 6 tellen.

Van het hybridesysteem hoef je je dan weer niet al teveel voor te stellen. Het gaat hier niet om een volwaardige hybride, maar een zogeheten ‘microhybride’. Het elektrische systeem is opgewaardeerd tot 48V en er is een starter/generator die niet in staat is om de auto elektrisch voort te bewegen, maar wel een extra zetje in de rug geeft. Het systeem zorgt er ook voor dat het start/stop-systeem uitgebreider kan worden ingezet. Het compenseert immers de reactietijd van het systeem.

De CO2-uitstoot zit nog helemaal niet in de buurt van de 90-gram die Europa vooropstelt. Deze ‘hybrid’ zal tussen 231 en 252g/km in de atmosfeer blazen. Maar het is wel 30 à 50g minder dan eender welke andere Levante.

Blauw is flauw

Hoewel het niet eens om een volwaardige hybride gaat, kan ook Maserati niet nalaten om op de kar van de blauwe stijlelementen te springen. Die worden door zowat elk automerk toegevoegd van zodra het model een beetje ecologische eigenschappen wil claimen. Hier gaat het onder meer om blauwe accenten in het logo, aan de luchtdoorstroomopeningen op de flanken en zijn er blauwe remzadels. En ook in het interieur vind je links en rechts een spatje blauw.

Geef commentaar
comments by Disqus