De twee kleintjes van Seat, de Ibiza en crossover-broer Arona, zijn inmiddels een jaar of vier op de markt. Tijd voor een opfrisser.
Facelift volgens het boekje
De twee modellen zijn een voorwerp van een traditionele facelift. Aan de buitenzijde wil dat zeggen dat de aanpassingen zich beperken tot de koetswerkpanelen waarvoor geen aanpassingen aan metaalpersen nodig zijn. Koplampen, grille, bumper, kleurtjes en velgen. Zowel de Ibiza als de Arona volgen braaf de mode en leggen nu weer iets meer nadruk op dynamische stijlaccenten. Merk ook op dat de modelnaam nu centraal op de kofferklep wordt geplaatst. De topversies hebben voortaan verlichting die helemaal uit LEDs bestaat. Op lagere varianten kan je daarvoor bijbetalen.
Zwevend centraal scherm voor opgefriste Arona en Ibiza
Aan de binnenzijde wordt er wat meer vertimmerd, al moeten we ook hier opmerken dat strategisch andere keuzes voor sierlijsten en stoffen de grootste aanpassing uitmaken. Bij beide versies wordt onder meer bij de verluchtingsroosters en de deurgrepen wat meer kleur geïnjecteerd. Dat moet klanten in staat stellen een persoonlijke toets toe te voegen. Het centrale infotainmentscherm is nu bij beide modellen ‘zwevend’ opgesteld. Daardoor zijn horizontale lijnen wat nadrukkelijker aanwezig op de boordplank. Dat zorgt ervoor dat het interieur breder lijkt. Tegelijk verdwijnen er enkele fysieke knoppen.
Alleen nog als benzine
Onder de kap zitten uitsluitend benzines. Instappen doe je met een 1-liter driecilinder met 95pk en 175Nm die nog wordt gepaard aan een handbediende vijfbak. Erboven zit een tot 110pk en 200Nm opgewerkte variant van dezelfde motor, ditmaal gekoppeld aan een zesbak die je zelf schakelt of een DSG-automaat met 7 verzetten. De topversie (binnen het normale gamma, dus FR-versies uitgezonderd) heeft een 1.5l turbo-benzinemotor met vier cilinders, 150pk en 250Nm.