De definitieve versie van Alfa’s aanstormende compacte SUV Tonale zou dit najaar onthuld worden. Maar de première wordt nu naar verluidt met drie maanden uitgesteld. De directie is niet tevreden met het resultaat.
Directie vindt plug-in hybride niet goed genoeg
De Alfa Romeo Tonale wordt straks gebouwd op het LWB 4x4-onderstel van de Fiat-Chrysler. Dat is de bodemstructuur die ook dienst doet voor de Jeep Compass, die zopas nog werd opgefrist. Het wordt wellicht één van de laatste compleet nieuwe auto’s van de nieuwe fusiegroep Stellantis (FCA ging samen met PSA) die nog gebruik maakt van een specifiek FCA-platform.
De Alfa Romeo-directie onder leiding van Jean-Philippe Imparato, die eerder al aan het roer stond bij Peugeot, zou volgens Autonews vooral problemen maken van de prestaties van de plug-in hybride aandrijflijn van de Tonale. Het ontwikkelingsteam krijgt drie maanden om die verder af te stellen.
Compacte SUV van Alfa Romeo arriveert begin 2022
Het uiterlijk van de Tonale is grotendeels bekend. In 2019 stond een conceptcar voor het model op het Autosalon van Genève en later lekte ook al beeld uit van de definitieve productieversie, ook al wordt dat door laatste door Alfa Romeo ontkend. Over de techniek is officieel nog niets geweten, maar omwille van het verwantschap met de Jeep Compass, laat dat zich wel raden. Zet gerust geld in op een 1.3l benzinemotor met voorwielaandrijving voor wie een verbrandingsmotor wil en een stekkerhybride met 190 of 240pk en vierwielaandrijving.
Volgens de (officieuze) bijgestelde planning, is de Tonale realiteit begin 2022.