Een jaar geleden ging België in lockdown. Alles dicht, of toch ongeveer. Voor de autosector betekende dat destijds op z’n minst een fikse domper op het aantal inschrijvingen. Er werden toen 28.801 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Afgelopen maand waren dat er 44.966. Het is dus logisch dat bijna alle merken fors beter doen van vorig jaar. Toch blijft het gecumuleerde resultaat van de eerste drie maanden nog altijd 6,8 procent achter op dat van vorig jaar.
BMW op één
Afgelopen maand wist BMW zich met 4.359 auto’s andermaal op het hoogste ereschavot te werken. Het merk staat er één trapje hoger dan Volkswagen (3.977 stuks) en Peugeot (3.685). De twee gedoodverfde concurrenten van BMW staan ook in de top vijf. Mercedes pakt plek vier met 3.232 stuks en Audi strandde op 2.937 auto’s. De Top 38 van alle merken hebben we zoals steeds op onze facebookpagina gepubliceerd.
Bedrijven trekken de autosector
Het zijn vooral automerken met een sterke verankering in de leasingmarkt die in maart goed scoorden. De cijfers van de verschillende types bedrijfswagens lijken de suggestie te steunen dat het vooral bedrijven zijn die op dit ogenblik in een nieuwe auto investeren. Het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen deed 86,7% beter dan een jaar geleden en kan voor het eerste trimester van dit jaar zelfs een verbetering van 16,2% voorleggen. En ook in de markt van de zware bedrijfswagens is het gecumuleerde jaarresultaat bemoedigend. Dat van de vrachtwagens tot 16 ton MTM geeft slechts 2,6 procent prijs. De +16-tonners gaan zelfs 3,6% vooruit. Toch moeten de cijfers omzichtig bekeken worden, gezien ze worden vergeleken met een markt die reeds lockdowngevolgen kende. Wordt twee jaar terug gekeken, dan worden de cijfers van alle segmenten minder rooskleurig.
Er is tenslotte ook nog een uitgesproken maandelijkse vooruitgang voor gemotoriseerde tweewielers waardoor de markt de eerste drie maanden van dit jaar ook 8,6% hoger afsluit dan het eerste trimester van 2020.