Mercedes maakt zich op voor de introductie van de EQS. Dat is, een beetje kort door de bocht, de geheel elektrische broer van de S-Klasse. Halverwege april wordt die op de mensheid losgelaten.
Dat grote scherm is… niet wat het lijkt
De Duitsers druppelen intussen al wat relevante informatie. Zo mag je nu al je blik werpen op het interieur. Daarin zit meteen één van dé blikvangers van de EQS. De topversies zullen immers uitgerust zijn met een dashboard dat helemaal uit beeldscherm bestaat. 56” of 141cm breed. Tenminste, dat is hoe Mercedes dat voorstelt, omdat het er ook zo uitziet. In feite gaat het om drie verschillende schermen: één van 12,3” voor de neus van de bestuurder, één van 17,7” in het midden en nog een display van 12,3” voor de passagier. Mercedes wil dus vooral zeggen dat het afdekglas heel groot is.
Je hoeft dat complete digitale dashboard (een optie) ook niet te nemen. Laat je het achterwege dan krijg je een opstelling die vergelijkbaar is met die van de nieuwste S-Klasse. Die heeft ‘maar’ twee schermen: 12,3 en 12,8” groot. Het dashboard wordt dan behandeld als een sierlijst, met verschillende afwerkingsmogelijkheden.
Gadgets, gadgets en nog meer gadgets…
Terwijl ingenieurs vroeger vooral weggekaapt werden in vliegtuig- en ruimte-industrie, wordt het jongste decennium vooral gevist bij technologiereuzen. En dat zie je ook aan de andere innovatieve functies. Das Haus installeert achter het glas van het scherm immers camera’s die naar de bestuurder kijken en die gebruikt worden voor allerlei comfort- en veiligheidsfuncties. Het projecteren van een 3D-kaartje bijvoorbeeld (een illusie die alleen de bestuurder kan zien, want het is per slot van rekening een plat scherm).
Vanzelfsprekend draait op al die schermen ook weer een nieuwe versie van het MBUX-systeem. Dat luistert naar steminstructies en gebruikt voortaan ook biometrische gegevens. Onder meer voor authenticatie (er is een vingerafdrukscanner), maar ook voor de instelling van de buitenspiegels of om vermoeidheid te detecteren.
Rij je ver dan zal de EQS aan de stekker moeten. Over de laadtijden zijn er nog geen details, maar een laadmoment lijkt wel het ideale ogenblik voor een slaapje. De EQS heeft daarvoor zelfs een speciaal ‘powernap’ programma, met drie fases (inslapen, slapen, wakker worden). Er wordt dan bijvoorbeeld een sterrenhemel om het scherm geprojecteerd.
Het meest aerodynamische koetswerk
De elektrische broer van de S zal leverbaar worden met verschillende accugroottes. De topper krijgt 108 kWh accu en zal een WLTP-actieradius van 700km kunnen voorleggen. Om het rijbereik te optimaliseren zette Mercedes zwaar in op het beperken van luchtweerstand. Dat was ook al zo bij de conceptcar. De EQS wordt de eerste productiewagen ter wereld die kan uitpakken met een Cd-waarde van 0,20. Tenminste, als je je beperkt tot de 19”-wielen.