Bentley bestaat 102 jaar. Al die tijd had het merk nodig om amper 200.000 auto’s te bouwen. Een mooie maat voor de exclusiviteit van de producten van het bedrijf. Maar er is nog een andere realiteit: het gaat steeds sneller. In 2002 stond de de productieteller nog maar op 44.418. 75% van alle Bentleys werd gebouwd tijdens de laatste 18 jaar.
Bentley Continental is maar ordinair
Bentley produceert nu op één dag meer auto’s dan het vroeger op een maand bouwde. En vroeger, dat was voor het merk werd opgeslorpt door de Volkswagen Groep. De in 2003 geïntroduceerde Continental GT is nu verreweg de meest gebouwde Bentley ooit. 40% van alle auto’s die ooit het logo van het bedrijf droegen, is zo’n Continental.
Straks is Bentley ook een SUV-merk
Tegenwoordig is er nog meer concurrentie. Bentleys eerste SUV, de Bentayga, arriveerde pas in 2015. Toch zijn er intussen ook alweer meer dan 25.000 van gebouwd. Dat is 12,5% van alle Bentleys ooit. De fabrikant koos dan ook een Bentayga Hybride als 200.000ste auto. Het merk verwacht dat de pompeuze hoogpoter over hoogstens tien jaar de Continental van de troon stoot als meest gebouwde Bentley. De populariteit van SUVs transformeert ook luxe- en sportwagenmerken tot SUV-fabrikanten. Porsche bouwt zoveel SUVs dat ze zich alleen nog in Europa profileren als een sportwagenmerk. Elders is het een specialist van ‘sporty SUVs’. Nog even en Bentley noemt zichzelf een ‘luxury SUV’-bouwer.
Hoewel Bentley momenteel niet verder komt dan hybridisering, zal het in de toekomst modellen elektrificeren (het heeft niet echt de keuze, natuurlijk). En tegen 2030 wil het z’n fabriek in het Engelse Crewe helemaal klimaatneutraal maken.