Er was heel even een tijd dat alle volumemerken plots nood leken te hebben aan een pickup. Mercedes en Renault parkeerden snel een verklede Nissan Navara in de catalogus. Volkswagen maakte er zelfs ééntje helemaal zelf: de Amarok.
Pickups plots minder populair bij automerken
Maar het hele avontuur liep niet zoals verwacht. Bij Renault lijkt de Alaskan niet meteen op een opvolger te moeten rekenen. Aangekondigde pickups van PSA kwamen er niet (op deze Peugeot na, maar die was niet voor Europa). Fiat stopte met de Fullback (een verklede Mitsubishi L200). En bij Mercedes werd al snel beslist dat de X-Klasse toch niet zo goed bij het merk met de Ster paste als eerst gedacht.
VW bedrijfswagens samen met Ford
Volkswagen volhardt wél. Het merk gaat voor bedrijfswagens immers in zee met Ford. Dat heeft nogal wat gevolgen. Zo zal de volgende generatie van de Volkswagen Transporter afkomstig zijn uit een Turkse Ford-fabriek. Die zal z’n structuur delen met een nieuwe Ford Transit.
De Amarok wordt dan weer de tweelingbroer van de volgende Ford Ranger. Carsten Intra, de voorzitter van de raad van bestuur bij Volkswagen Commercial Vehicles, verklaarde al dat die nieuwe Amarok “een echte Volkswagen wordt”. Deze schets van de stijlafdeling, moet dat onderlijnen. De VW-met-laadbak krijgt een specifieke smoel, maar zal naar alle waarschijnlijkheid belangrijkere structurele delen van het plaatwerk (zoals het dak, de voorruit en de deurpanelen) gemeenschappelijk hebben met de Ford.