Het zal je maar overkomen: zin hebben in een snelle BMW 8-Serie Gran Coupé, maar de 850Xi te traag vinden terwijl je van BMW’s eigen M8 dan weer vindt dat die té snel (of te vulgair) is. Gelukkig is er Alpina. Dat introduceert de B8.
Alpina-uiterlijk
Op esthetisch vlak blijven de aanpassingen van de 8-Serie Gran Coupé al bij al subtiel. Toch heeft het model een specifieke splitter vooraan, andere zijschorten, een achterspoiler en specifieke diffuser achteraan. Er zijn ook twee specifieke tinten groen en blauw. En dan is er nog Alpina’s handelsmerk: veelspakige lichtmetalen velgen. Die zijn nu al 21” groot.
Aan de binnenkant wordt met evenveel subtiliteit gewerkt. Er zijn specifieke sierlijsten, er is een ander stuurtje, een dakhemel in alcantara (leder domineert de rest van de bekleding) en er zijn wat Alpina logo’s en plaatjes.
Bijna net zo krachtig als de echte M8
Onder de kap is waar het belangrijkste werk werd verricht. De 4,4l V8 met dubbele turbo is ditmaal opgekitteld naar 612pk en 800Nm en kreeg een gevoelig verbeterde koeling. Een flinke hoop meer dan de 523pk waarmee het model de BMW-fabriek verliet, al moet hij (net) BMW’s eigen M8 Competition voor laten gaan. Een achttrapsautomaat met vierwielaandrijving maken ook steeds deel uit van het recept, net als een door Alpina geheel herwerkte roestvrij stalen uitlaatlijn die het natuurlijke geluid van de achtcilinder meer tot z’n recht laat komen.
En dan zijn er natuurlijk nog de prestaties: naar 100 gaat in 3,4 seconden en de topsnelheid heb je pas bereikt wanneer de teller 323km/u aanwijst.