Hyundai stelde de laatste week van februari z’n eerste specifiek ontwikkelde elektrische model voor. Dat wordt geparkeerd onder de naam Ioniq. Dat is nu niet langer een modelnaam, maar een submerk.
De Ioniq 5 is er de eerste, maar beslist niet de laatste telg in. Het is een 4,63m lange, 1,89m brede en 1,60m hoge auto die op vlak van afmetingen veeleer aanleunt bij een flinke crossover, maar die de styling etaleert van een hatchback.
Ioniq 5 meteen te bestellen
Bij de eerste toelichting kon de Belgische invoerder geen details prijsgeven op vlak van prijzen en aandrijving, maar daar wordt nu een mouw aangepast. Logisch, want de orderboeken zijn open voor al wie het model ongezien en zonder testrit wil bestellen.
De accu van 58kWh, gepaard aan een elektromotor van 170pk bij de achterwielen, wordt de instapversie. Die kost 45.999 euro. Hyundai belooft een WLTP-rijbereik van 380km voor die instapversie en tot 450km voor de versies met de grotere batterij.
Die grotere accu heeft een capaciteit van 72,6kWh. Met achterwielaandrijving wordt die 218pk sterk omdat Hyundai er netjes voor zorgt dat een duurdere auto altijd minstens even vlot is dan een goedkopere. Met vierwielaandrijving stijgt het vermogen tot 305pk. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau varieert de prijs van de achterwielaangedreven variant flink: van 49.249 euro tot 57.999 euro. Een versie met twee elektromotoren kost je minstens 60.999 euro.
Als alles volgens plan verloopt, staat de Ioniq 5 deze zomer bij de dealer.