Terwijl de Europese autoconstructeurs wegvluchten uit het A-segment, kondigde Toyota voor ons continent wél een opvolger aan voor de Aygo. Die wordt in 2022 geïntroduceerd. Ditmaal zonder een evenknie van Citroën en Peugeot. Ook de Fransen zien geen heil meer in het kleinste en goedkoopste marktsegment. Toyota wél, al moet daar meteen een kanttekening bij geplaatst worden.
Een crossover kan je duurder verkopen
Het belangrijkste onderscheid met de eerste generatie van de Aygo is immers de toevoeging ‘X’. Die onderlijnt dat de kleinste Toyota straks geen conventionele stadsauto meer is, maar een crossover. Officieel is deze Aygo X-Prologue nog een conceptcar, maar de verschillen zullen beperkt zijn.
De keuze voor een crossover is ongetwijfeld strategisch. De meeste Europese automerken vluchten immers uit het A-segment omdat die auto’s straks eenvoudigweg te duur worden. Dat heeft te maken met nieuwe veiligheids- en uitstootnormen. Die kost wordt eenvoudigweg door de klant gedragen. Toyota kiest een andere uitweg. Het zet de Aygo X hoog op poten en zorgt voor een opvallend uiterlijk. Dat kost niks, terwijl de SUV-hype bewijst dat klanten er maar al te graag de portefeuille voor opentrekken.
Onderstel van Toyota Yaris
De Aygo X zal gebaseerd zijn op het GA-B-onderstel dat ook dienst doet voor de jongste Toyota Yaris. Die is er met een hybride aandrijflijn. Of de Japanners die ook overwegen voor deze compacte creatie, is niet duidelijk. Het bedrijf maakt alleen melding van ‘efficiënte verbrandingsmotoren’.