"Het is niet langer de moeite om verbrandingsmotoren te ontwikkelen". Dat heeft Audi CEO Markus Duesmann zich laten ontvallen tegen de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het merk zal dan ook geen nieuwe verbrandingsmotoren meer maken.
Euro 7-emissienorm zal extreme beperkingen opleggen aan de verbrandingsmotor
Duesmann reageert nu al op de aanstormende Euro 7-emissienormen. Die worden dit jaar door de Europese instanties vastgelegd, waarna de industrie vier jaar tijd heeft om te reageren. Ze zullen dus uiterlijk in 2025 in voege gaan. De details worden nu nog uitgehamerd, maar de grote lijnen liggen al vast. Het zal niet verbazen dat Europa de duimschroeven nog eens verder aanhaalt. De EU zal de verbrandingsmotor niet expliciet verbieden, maar het heeft er alle schijn van dat hij zo strikt gereguleerd wordt, dat het feitelijk op hetzelfde zal neerkomen.
Duesmann liet zich in de Duitse krant ontvallen dat “de Euro 7-emissienormen technisch gezien een enorme uitdaging worden, met weinig voordelen voor het milieu” en dat ze “extreme beperkingen opleggen aan de verbrandingsmotor”.
Audi met verbrandingsmotor blijven wellicht voor andere continenten
Audi zal zijn bestaande motoren blijven ontwikkelen om ze zo lang mogelijk aan de emissievoorschriften te laten voldoen. De Europese CO2-doelstellingen, die los staan van de Euro 7-emissienormen die vooral over de samenstelling van uitlaatgassen gaat, zorgen er hoedanook voor dat brandstofmotoren binnenkort bijna uitsluitend nog zullen bestaan in combinatie met een elektromotor (als plug-in hybrid). Nieuwe verbrandingsmotoren zullen niet meer ontwikkeld worden.
Audi denkt dat het de voor Europa ontwikkelde motoren nog lange tijd kan aanbieden op andere continenten. De rest van de wereld hanteert een meer pragmatische aanpak op vlak van elektrificatie en uitstoot. Zo versoepelde de Amerikaanse overheid onder Trump nog de toekomstige uitstootnormen voor het land. De overheid vreesde dat auto’s er te duur zouden worden. Europa laat zich daarentegen niet weerhouden door een almaar hoger wordende technische kost. De Europese eisen op vlak van veiligheid (met name de aanwezigheid van allerlei elektronische snufjes) en uitstoot (uitlaatgasfiltering en verbruiksbeperking) maakt een Europese versie van een auto in sommige gevallen tot 10.000 euro duurder dan dezelfde auto op een ander continent.
Straks vooral elektrisch
Audi zal voortaan vooral ontwikkelingsbudget in elektrische voertuigen pompen. Tegen 2025 wil Audi 20 elektrische voertuigen aanbieden.