Dacia staat op het punt om de orderboeken voor de betaalbare elektrische stadsauto Spring te openen. Vanaf 20 maart accepteert de Renault-dochter bestellingen. Tegen dan is ook de definitieve Belgische prijs bekend.
Mirakels bestaan niet
Inmiddels gaf Dacia wel meer details vrij. Het gaat onder meer om prestaties en gewicht. Wat meteen duidelijk is: daar zal je van de goedkoopste elektrische auto op de markt geen mirakels moeten verwachten.
Licht, maar ook zwak
De Spring weegt met z’n 27,4kWh lithium-ion accu aan boord weliswaar slechts 970kg, maar z’n elektromotor levert ook niet meer dan 45pk en 125Nm. Dat levert nog wel een WLTP-rijbereik (dat doorgaans erg optimistisch is) op van 230km. In de stad wordt dat volgens de fabrikant zelfs 305km. Erg vlot wordt het autootje met amper 45pk echter niet. De acceleratie naar 50km/u oogt nog vrij fluks, dankzij het onmiddellijk beschikbare koppel van de elektromotor. Die oefening neemt minder dan 6 seconden in beslag. Maar daarboven wordt het al snel erg langzaam. De acceleratie naar 100km/u zal 19,1 seconden in beslag nemen. Versnellen van 80 naar 120km/u duurt bijna een halve minuut. De topsnelheid is afgeregeld op 125km/u.
Snelladen is ook hier niet snel
De laadtijden dan, die zijn nu ook bekend. Aan een normaal stopcontact (2,3kWh) heb je 13,5 uur nodig voor een volle lading. Met een 7,4kWh wallbox wordt dat 4,5 uur. Er is ook een ‘snellaadmogelijkheid’. Daarmee tank je van 0 naar 80% in 56 minuten. Snel ik dus ook hier relatief.
Eenvoudig gamma, rijkelijke basisuitrusting
De oorspronkelijk voor China (als elektrische Renault) ontwikkelde Dacia Spring krijgt een eenvoudig gamma. Er zijn slechts twee kleuren (wit en grijs), blauwe accenten, dakrails, 14-wielen, Carplay, Android Auto, namaakleder, vloermatten, radio en manuele airco zijn allemaal standaard.