Mitsubishi houdt het in Europa voor bekeken. De beslissing daarvoor viel in de zomer van 2020. In ons land is ze ook al feitelijk uitgevoerd. Invoerder Beherman verkocht de voorraden uit en zette het quasi voltallige team dat instaat voor invoer en distributie aan de deur. Je moet flink zoeken om nog een nieuwe Mitsubishi in ons land te vinden.
Wordt Europa te duur voor nichemerken?
Dat het merk met de drie diamanten in het logo Europa de rug toekeerde, heeft heel wat te maken met de eisen die Europa van nieuwe auto’s stelt. De Europese uitstootdoelstellingen en enkele van de veiligheidsvereisten (vooral op vlak van elektronische monitoring) zijn de strengste ter wereld. Dat betekent dat automerken verplicht zijn aanzienlijke investeringen te doen die ze alleen op Europese auto’s kunnen afschrijven. Ook al worden de auto’s in Europa daarom wat duurder aan de man gebracht, voor merken met een beperkte afzet, is het sop de kolen vaak niet waard.
Mitsubishi zou de Europese markt daarom aan de andere alliantiepartners laten. Renault op kop, want Nissan bindt in de toekomst ook in. Nochtans stonden bij Mitsubishi twee modellen op de kalender die eigenlijk klaar waren om ook in Europa gecommercialiseerd te worden. Alleen de erg omslachtige en dure WLTP-homologatieprocedure (omdat voortaan elke mogelijk uitrustingsvariant gehomologeerd moet worden) was nog niet uitgevoerd. De facelift van de Eclipse Cross en de compleet nieuwe Outlander (foto) stonden zichzelf al op te warmen in de coulissen.
Nu luidt het merk plots weer een andere trom. In 2023 komen er dan toch twee nieuwe Mitsubishi’s in Europa op de markt. Het zal echter niet gaan om een doorgedreven commercialisering. Er is sprake van een select aantal Europese landen. Het onze is daar naar alle waarschijnlijkheid niet bij.
Een verklede Renault?
De twee nieuwe Mitsubishi’s zullen allebei afgeleid zijn van bestaande Renaults en zullen ook door Renault gebouwd worden. Daarbij liggen vooral de aangekondige elektrische modellen (zoals de productieversie van de Renault Megane eVision) voor de hand. De kans is reëel dat de aanpassingen aan het adres van Mitsubishi tot het absolute minimum beperkt blijven.