Binnenkort presenteert Audi de Q4 e-Tron. Als voorgerecht onhult het merk met de vier ringen al wat data en afbeeldingen van hun ‘meest betaalbare’ elektrische auto. De nadruk ligt op technologie en augmented reality.
Hoe groot is hij?
Audi begon met het bevestigen van de afmetingen van hun vierde emissievrije model. Dat wordt 4,59m lang, 1,86m breed en 1,61m hoog. Precies tussen de Audi Q3 en Q5 dus.
Het plaatsaanbod wordt volgens Audi één van de sterke punten. Hij is net als de ID.3, ID.4 en Skoda Enyaq gebaseerd op het MEB-onderstel van de VW-Group. Hier kiest Audi voor een wielbasis van 2,76m en een totale binnenlengte van 1,83m. Zoals bij elektrische auto’s gebruikelijk is, moet je in de wolken zijn over de afwezigheid van een middentunnel. Dat je dik 10cm van de totale hoogte verkwanseld aan de accu onder de vloer, moet je dan wel even vergeten.
De Q4 e-tron krijgt 520l kofferinhoud, uitbreidbaar tot 1.490l wanneer je de achterbank in drie delen (40:20:40) neerklapt. Het interieur heeft ook 24,8 liter opbergruimte, inclusief handschoenkastje.
Je hele voorruit is een scherm
Binnenin vinden we de inmiddels bekende 'virtuele cockpit' (10,25 inch) voor de bestuurder, het centrale MMI-touchdisplay (10,1 inch) en spraakherkenning. Maar het grote nieuws is opnieuw voor de bestuurder, met de head-up vision met augmented reality. Audi hoopt nu al vorig dat je daar heel wat voor wil bijbetalen.
Dankzij deze augmented reality zal informatie met betrekking tot bepaalde rijhulpsystemen, de pijlen voor het veranderen van richting bij navigatie of de start- en eindpunten visueel op de overeenkomstige plaats in het gezichtsveld van de bestuurder worden geplaatst. Op deze manier krijgt de chauffeur de indruk dat deze informatie voor hem zweeft, op een afstand van 10 meter.
Onder het augmented reality-venster plaatst Audi een ander veld, het 'statusgedeelte', dat in statische vorm permanente functies weergeeft, zoals snelheid en verkeersborden. Deze informatie lijkt ook voor de bestuurder te zweven, maar dit keer op een afstand van 3 meter. Laat ons hopen dat je van al die optische truuken geen hoofdpijn krijgt.
Nieuw stuur
De Q4 e-tron introduceert ook een nieuw dubbelspaaks stuur dat volgens de fabrikant 'de koers uitzet voor de toekomst van mobiliteit'. Ze integreren aanraakgevoelige elementen (waarvan nog niemand ooit schreef dat het beter werkte dan een knop) met een lichte haptische feedback. Maar Mercedes doet het, dus Audi kan niet achterblijven. Er zullen verschillende varianten beschikbaar zijn.
De Audi Q4 e-tron wordt in april voorgesteld, terwijl hij in de zomer op de markt komt. Het wordt de instapper van de inmiddels alweer verwarrend naamgegeven e-Tron-reeks, vóór de e-tron, de e-tron Sportback en de e-tron GT Quattro. De prijs is nog niet bekend.