Dit zat eraan te komen: Porsche lanceert de avontuurlijke versie van de Taycan. Die Cross Turismo is een echte crossover. Hij heeft wat van een break, maar wil ook stoer zijn. Een speciaal gravel-programma voor de aandrijlijn lijkt je zelfs aan te porren om er het asfalt mee te verlaten.
Bijna identiek aan concept car
De Taycan Cross Turismo is gebaseerd op de Mission E Cross Turismo Concept uit 2018. Porsche maakte er na enthousiaste reacties al snel geen geheim van dat die ook in het gamma kwam. Hij biedt iets meer ruimte dan de gewone Taycan. De koffer is iets groter. Als je de achterbank plat legt kan er 1.212 liter in (+ 82l in de koffer vooraan). Minstens net zo belangrijk is echter de 47mm grotere hoofdruimte voor passagiers achteraan. De daklijn loopt immers een stuk vlakker.
Geen off-roader
De avontuurlijke aspiraties van het model worden in de verf gezet door plastic aankleding (zoals de wielbogen), aluminium stootlijsten (eigenlijk ook weer plastic) en een verschil in rijhoogte. Maar dat zal je evenmin in staat stellen om veel te offroaden. Het model ligt 2cm hoger dan de gewone Taycan. En in de hoogste ophangingstand loopt hij nog een 1cm extra uit. Maar er is een Off Road Design-pakket waarmee je nog eens 2cm extra bodemvrijheid kan pakken.
Porsche Taycan Cross Turismo: gamma en prijs
Het gamma spiegelt perfect dat van de gewone Taycan. Na de 4 Cross Turismo-instapversie is er een 4S-, Turbo- en Turbo S-variant. Snel zijn ze allemaal. De traagste heeft voor de honderdsprint 4,8 tellen nodig, de Turbo S werkt die al af in 2,7 seconden. De cijfers zijn telkens één tiende langzamer dan bij de sedan. Het WLTP-rijbereik (dat doorgaans erg optimistisch is) varieert van 389 tot 452km, afhankelijk van de versie.
De prijs van de Taycan Cross Turismo begint in ons land bij 96.870,18 euro. Hij komt in de zomer op de markt.