Je kan niet ontkennen dat de Polestar 2 erg veel van een Volvo heeft. Dat is logisch, want het gaat eigenlijk om de opvolger van de S40 / V40-reeks. Volvo had die eigenlijk klaar, toen de Chinese leenheer Geely besloot die bij Polestar. Dat verhaal toont grote gelijkenissen met de ontstaansgeschiedenis van de Polestar 1. Maar nu is de cirkel rond, want Volvo mag met de C40 Recharge nu weer een eigen versie van diezelfde architectuur op de markt zetten. En ja, hij lijkt nu natuurlijk ook een beetje op een Polestar.
Alleen als elektrisch model
De C40 Recharge komt er louter als EV. “Een eerste stap in de conversie naar een volledig elektrische autobouwer tegen 2030”, klinkt het er. Onder de vloer zit een 78kWh accupakket (Volvo geeft in de eerste informatie niet mee of dat bruto-, dan wel nettocapaciteit is). Goed voor 420km WLTP-rijbereik en ongetwijfeld vlotte prestaties. Voor de beweging zorgen immers twee elektromotoren (één per as), voor een vermogen van 402pk en een trekkracht van 660Nm. Met een snellaadfunctie zal je de accu tot 80% kunnen voltappen in 40 minuten.
Alleen online te bestellen
In navolging van wat almaar meer automerken doen (kijk maar naar de eveneens elektrische Ford Mustang Mach-E), zal ook deze C40 Recharge alleen online worden aangeboden. “Een nieuwe Volvo aanschaffen was nog nooit zo aantrekkelijk”, zegt Chief Technology Officer Henrik Green daarover. Maar eigenlijk wil het gewoon zeggen dat je niet kan onderhandelen over de prijs. Maar je zal hem wel bij de Volvo dealer kunnen gaan bekijken.
Technologische aardigheidjes waarmee de Zweden willen verleiden zijn koplampen met pixeltechnologie en een interieur dat absoluut nergens echt leder bevat.
Made in Belgium
De C40 Recharge loopt straks bij Volvo in Gent van de band. Logisch, want daar wordt ook de XC40 Recharge gebouwd, die nogal wat technische overeenkomsten met dit nieuwe model vertoont.