Hyundai en Kia hebben een compleet nieuw elektrisch platform klaar. Daarom lanceert de Koreaanse groep straks een hele horde elektrische modellen. Europa bijt zowaar de spits af, omdat elektrificatie hier het hardst wordt gepushed van overheidswege.
Hyundai… Ioniq… euh…
Bij Hyundai roepen ze daarom Ioniq uit tot een heus elektrisch submerk. Maar of dit nu een Hyundai Ioniq 5 is of gewoon een Ioniq 5… dat is niet zo duidelijk. Er kleeft immers nog wel gewoon een Hyundai-logo op. Dat strookt niet met alle tamtam die het merk er zelf over maakt. Gelukkig is dat maar iets oppervlakkigs. En er is tenslotte ook geen enkel ander merk dat er bij zichzelf nog wijs uit raakt. Kijk maar eens naar de EQ-soep bij Mercedes, of het BMW ‘i’-gestuntel.
De Hyundai Ioniq 5 is gigantisch…
De specificaties van dat elektrische platform zijn veel belangrijker. En daar pakt Hyundai best groots uit. Het systeemvoltage verdubbelt immers van 400V naar 800V. Dat betekent vooral dat je onderweg sneller stroom kan bijtappen. Dat moet ervoor zorgen dat grotere uitstapjes toch weer een stuk makkelijker verteerbaar worden.
Het uiterlijk van de Ioniq 5 is dat van een hatchback in een retrokleedje. Hij ziet er best compact uit, maar dat is optisch bedrog. Eigenlijk is de Ioniq 5 erg groot. De wielbasis van 3 meter is gelijk aan die van een Mercedes S-Klasse! En de buitenafmetingen zijn vergelijkbaar met die van een SUV voor de middenklasse, met een lengte van 4,63m, breedte van 1,89m en hoogte van 1,60m. Ziet het erop de foto’s anders uit, hou dan gewoon even in je achterhoofd dat het model hier gepresenteerd wordt op 20-duims lichtmetalen velgen.
Heel wat auto dus, met binnenafmetingen die daarbij horen en bijvoorbeeld ook 531l koffervolume. Hyundai maximaliseert de ruimte onder het dashboard en optimaliseert hier de flexibiliteit door een verschuifbare middenconsole te monteren. De vlakke vloer maakt dat relatief eenvoudig. De ruimte-indeling lijkt nu nog erg fris, maar ligt voor de hand voor elektrische auto’s met hun vlakke wagenbodem.
Nog even over dat (op)laadvermogen. Daar pakt de Ioniq 5 uit met 220kW pompvolume. Dat is fors meer dan het elektrische platform van de VW-groep (tot 125kW) of het Renault-Nissan-concern (130kW in de Nissan Ariya). Van 10 naar 80 procent laden kan in minder dan 20 minuten, als je natuurlijk een laadpaal vind die dat debiet aankan. Even 100 kilometer extra tappen duurt 5 minuten, zegt Hyundai.
Vier versies van Ioniq 5
In de catalogus komen vier configuraties. Er zijn immers twee accugroottes en je hebt keuze tussen achterwiel- of vierwielaandrijving, telkens met één elektromotor per as. De accu’s zijn 58kWh (voor 400km rijbereik) of 72,6kWh groot (500km). Met één elektromotor pakt de Ioniq 5 uit met 170pk en 350Nm en gaat hij naar 100 in 8,5 tellen. Met een grote accu en twee motoren kom je op 300pk en 605Nm en doe je de nul-naar-honderd in 5,2 seconden. De top is steevast begrensd op 185km/u. Aan de trekhaak verdraagt het model 1,6 ton, wat al flink uitzonderlijk is. Hoever je ermee zal kunnen rijden met dat sleepgewicht is echter een open vraag.
De Ioniq 5 komt deze zomer op de markt, maar je kan nu al een exemplaar ‘blind’ reserveren. Dan krijg je één van de 3000 Project 45-exemplaren die voorzien zijn van alle toeters en bellen. In het dak zitten dan zelfs zonnepanelen die je elke dag tot 5 kilometer extra rijbereik opleveren. De prijs kon de Belgische invoerder ons niet meedelen.