Elk jaar geeft onderzoeksbureau J.D. Power een lijst vrij met de meest betrouwbare automerken. Die is gebaseerd op de Amerikaanse markt, maar biedt vanzelfsprekend ook inzicht voor wie zich daarbuiten wil informeren over de betrouwbaarheid van modellen. De meeste merken op de lijst zijn immers ook in Europa actief, vaak met dezelfde modellen.
Problemen per 100 auto’s
J.D. Power pakt het onderzoek breed aan en interpelleerde zo’n 80.000 eigenaars over de auto die ze in 2018 aankochten. Het studiebureau richt zich niet uitsluitend op pannes, zoals veel betrouwbaarheidsonderzoeken, maar brengt alle problemen in kaart. De resultaten worden weergegeven in “pp100”: het aantal problemen per 100 auto’s.
Uit de resultaten mag alvast blijken dat de meeste auto’s die geleverd worden met ten minste één probleem te kampen hebben. Tegenwoordig is dat niet zelden elektronisch van aard. Constructeurs leggen almaar meer nadruk op de softwarecapriolen van nieuwe modellen, terwijl het net die zijn die vaak voor frustratie en problemen zorgen.
Porsche 911 is ‘bulletproof’
Er zijn slechts vier merken die onder de drempel van 100 pp100, of één probleem (statistisch) per auto geraken. Niemand doet op dat vlak beter dan Lexus, dat traditioneel erg goed scoort in dit soort van studies. Kia wist z’n positie verder te verbeteren en komt de top 3 binnen. Het scoort zelfs beter dan Toyota dat voor het eerst sinds lange tijd van het podium valt. Alleen Porsche weet het Aziatische onderonsje te verstoren. Het Duitse merk dat zich in de VS niet profileert als sportwagenbouwer maar als ‘sports SUV’-merk, komt op de tweede stek. En het mag aan de andere kant van de oceaan misschien niet zoveel nadruk leggen op z’n sportwagens - het heeft de positie wel te danken aan de 911. Die blijkt nagenoeg helemaal vrij van problemen te zijn.
Cliché of niet?
Een Aziatisch paspoort is volgens de lijst van J.D. Power geen garantie op betrouwbaarheid. Mazda scoort met 121 pp100 maar net zo goed als het industriegemidddelde en Subaru, Nissan en Honda scoren allemaal slechter dan het gemiddelde. Opvallend is ook dat twee Amerikaanse merken erg goed scoren: Buick en Cadillac.
Onderaan de tabel worden cliché’s bevestigd. De drie merken met het meeste problemen zijn er Jaguar (186 pp100), Alfa Romeo (196 pp100) en Land Rover dat zo maar eventjes 244 pp100 laat optekenen.
En Tesla?
J.D. Power gaf ook een cijfer voor Tesla vrij: 176 pp100. Daarmee zou het merk op de vierde laatste plaats eindigen. Tesla is evenwel niet opgenomen in de resultatenlijst omdat het merk niet de toestemming gaf om eigenaars in alle Amerikaanse staten (het mag niet overal spontaan - een Amerikaans juridisch eigenaardigheidje) te bevragen. Alle andere merken verleenden wel hun toestemming.