Elke nieuwe auto die in Europa wordt verkocht, moet verplicht uitgerust zijn met een systeem dat bij onheil de hulpdiensten belt en de locatie van de auto doorgeeft. Heel wat automerken, vooral uit het duurdere segment, bieden die systemen al wat langer aan.
Waar ben je?
Algemeen wordt aangenomen dat de responstijd van de hulpverlener door het systeem wordt verkleind. Maar dan moet de auto de hulpdiensten wel naar de juiste plaats sturen. Iets wat bij Mercedes blijkbaar niet zo goed lukt. Het E-Call-systeem kan tijdens een ongeluk tijdelijk zonder stroom vallen waardoor, aldus Mercedes, “de positie van het voertuig misschien niet correct wordt doorgegeven”. Het bedrijf roept daarom wereldwijd meer dan één miljoen auto’s terug.
Meer dan een miljoen auto’s getroffen
Bijna alle modellen uit het omvangrijke gamma van het merk, gebouwd tussen 2016 en 2021, zijn getroffen. Het gaat om de A-Klasse, CLA, GLA, GLE, GLS, B-Klasse, C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, GLB, GLC, CLS en zelfs de SL en G-Klasse ontsnappen er niet aan.
Mercedes zal het euvel corrigeren met een software-update. Bij een beperkt aantal voertuigen kan die draadloos gebeuren. Het gros van de eigenaars zal er evenwel voor bij de dealer moeten passeren.