Bij Skoda wordt het elektrische offensief niet ingeluid door een vijfdeurs, zoals de VW ID.3. De Tsjechische tak van het bedrijf opent de aanval met een crossover: de Enyaq iV.
Drie versies van Skoda Enyaq
Skoda zet van meet af aan drie aandrijfversies in de catalogus. Het gaat om de 60 met een 62kWh accu en 132kW vermogen, de 80 met 82kWh accucapaciteit en 150kW vermogen en de 80x die twee elektromotoren inschakelt voor 195kW in combinatie met dezelfde batterij. De 80 rijdt het verst, met een WLTP-rijbereik dat een (doorgaans verre van realistische) 520km belooft. Al die versies zijn er voortaan ook in een agressiever uitgedoste “Sportline”.
Enyaq Sportline
We beginnen met de technische aanpassingen, want die zijn er nauwelijks. Alleen de ophanging is voor de gelegenheid onder handen genomen. Vooraan wordt de Enyaq hier 15mm verlaagd, terwijl de achtertrein z’n heil 10mm dichter bij het asfalt zoekt. Verschil in prestaties is er niet. De topsnelheid voor alle drie de aandrijvingsversies is nog steeds afgeregeld op 160km/u.
Alle andere aanpassingen zijn louter cosmetisch. De aanpak verschilt onder meer bij het (gesloten, want overbodige) radiatorrooster, de raamlijsten, dakrails en de diffuser. Rijden doe je op specifieke 20-duims of optionele 21-duims velgen.
Sportgrijs
Aan de binnenzijde introduceert Skoda sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen, een bekleding in microvezel en een lederen sportstuur. Ditmaal wordt op sfeerlicht na niet naar rood gegrepen voor de obligate sportieve tint, maar naar ‘sportgrijs’. Hoe dat anders is dan normaal grijs, is niet duidelijk.
Opdat je niet zou vergeten waar je je centen aan hebt uitgegeven, zijn zowel aan de binnen- als aan de buitenkant de nodige ‘sportline’-logo’s aangebracht.