Ford introduceert een 7-trapsautomaat op de Ford Puma’s met elektrische ondersteuning.
De hybride Ford is erg mild
Staat er Hybrid op de kofferklep van Fords compacte crossover of vijfdeurs, dan gaat het niet om een volwaardige hybride, maar om een systeem dat een beperkte elektrische ondersteuning geeft. Een 48V starter/alternator recupereert dan vertragingsenergie en steekt bij acceleraties een tandje bij. Een kleine lithium-ion-accu slaat de energie daarvoor op.
Nu ook met automaat voor Fiësta, Puma
Tot op heden combineerde Ford die mild hybrid-technologie in de Puma uitsluitend met een handgeschakelde transmissie. Nu wordt ook een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling leverbaar. Die is efficiënter dan de manuele bak en kan daarom uitpakken met een nog lagere CO2-afgifte. De transmissie wordt gecombineerd met de 1-liter driecilinder turbomotoren van 125 en 155pk.
Zuiniger, natuurlijk
Vooral de combinatie met de 155pk sterke Ecoboost 1-liter in de Puma, toont zich opvallend vlot. Die werkt zich in 8,7 seconden naar 100km/u. Van de andere versies geeft het merk geen prestaties vrij.
Bij de Fiesta met 125pk en automaat bedraagt de CO2-afgifte tussen 118 en 128g/km, wat neerkomt op een verbruikscijfer van 5,2 tot 5,6l/100km. Bij de Puma Ecoboost Hybrid met dezelfde motor-transmissiecombinatie wordt dat 129 - 131g/km voor 5,7 of 5,8l/100km gemiddeld. Opwaarderen naar 155pk scheelt amper een deciliter in verbruik of een gram of drie.