Audi is al een paar jaar in de weer met een nieuwe elektrische auto. Eentje die zichzelf op de borst mag slagen want het is een mijlpaal voor het merk. Het is straks zowat de snelste en duurste Audi die je kan kopen. Maar het is ook de eerste die gebruik maakt van een specifiek voor elektrificatie ontwikkeld onderstel. De eTron en eTron Sportback rusten immers op een aangepaste architectuur voor conventionele aandrijving. Deze formule moet meer efficiëntie bieden.
Een EV met versnellingsbak
Je kan er niet omheen: hoewel er natuurlijk talloze Audi-kenmerken in het design geïntegreerd zijn, is het duidelijk dat het de Porsche Taycan die z’n ingewanden afstond voor dit model. Dat lees je helemaal in de specificaties. Audi zal bijvoorbeeld ook gebruik maken van de tweeversnellingsbak van de Taycan. Onder EV’s vooralsnog een zeldzaamheid die er evenwel voor zorgt dat het stroomverbruik bij autostradesnelheden niet de pan uit swingt. Het WLTP-verbruiksgemiddelde schommelt afhankelijk van de versie tussen 19,9kWh/100km en 22,6kWh/100km.
Audi E-Tron GT: snel of sneller
De E-Tron GT komt er in eerste instantie in twee smaken: snel en sneller, duur en duurder. De eerste is de GT (geen toevoeging) die 476pk opwekt en in ons land in de catalogus opduikt voor 102.900 euro. De tweede is de 598pk sterke RS E-Tron GT (Ja, Audi zet RS nu voor de typenaam) die je nooit voor minder dan 143.200 euro op naam kan schrijven. Zoals gezegd, snel zijn ze allebei. Vanuit stilstand (en met lanceerhulp) gaat de traagste naar 100km/u in 4,1 seconde, terwijl de snelste het doet in 3,3 tellen. De accu heeft een brutocapaciteit van 93kWh en een bruikbare capaciteit van 84kWh en het rijbereik kan volgens de fabrikant tot 487km bedragen. Als je een draad vind die dik genoeg is, kan je op 5 minuten 100km rijbereik tappen. En voor onderweg zijn er 200.000 laadstations van Ionity tegen een “interessant tarief”. Daar staar je je best niet al te blind op want dat bedrijf - een joint venture van verschillende automerken - durft ook woekertarieven aanrekenen en de prijs is niet gegarandeerd.
Lang, breed en laag
De E-Tron GT werd net als de Porsche die hem voorafging een uit de kluiten gewassen combinatie. Lang (net geen 5 meter), breed (2 meter zonder de spiegels) en laag (1,41m hoog). Dat zorgt niet alleen voor een indrukwekkende pose, maar het beperkt tegelijk het frontaal oppervlak in het teken van efficiëntie. Door de batterij om de achterste inzittenden heen te schikken, heb je er toch nog hoofdruimte. In de koffer tenslotte, past 405 liter (366l voor het RS-model). Dat is niet om van achterover te vallen, maar er is in de neus ook nog een opbergvak van 80 liter.