Het moet maar eens gedaan zijn met die Duitse dominantie in het compacte premiumsegment. De missie van DS Automobiles is gestaag aan de poten van het Germaanse zitmeubilair zagen. De eerste generatie van de DS4 veroorzaakte niet meer schade dan een bot keukenmesje, maar deze compleet nieuwe uitvoering heeft scherpere tanden. Hij gaat zelfs het “hele premium C-segment opnieuw definiëren”, zei Marion David, de product directeur van het merk.
Meteen ook als plug-in-hybrid
Onderhuids is de DS4 in elk geval een kind van deze tijd. Het EMP2-platform van PSA is niet meteen een technologisch hoogstandje in die zin dat het een perfect conventionele, ja zelfs eerder conservatieve ophangingsstructuur gebruikt. En toch is er een nieuwtje, want je kan nu een camera krijgen die de weg voor de auto afspeurt en de ophangingskarakteristiek afstelt op wat het beeld registreert. Het gaat evenwel louter om een ingreep op (optionele) gestuurde demping.
De bodemplaat is wel flexibel genoeg om een hele reeks aandrijfvormen te accomoderen. Wanneer de DS4 op de markt komt (voor de volgende jaarwisseling, dus nog even geduld), heeft de 4,4m lange hatchback niet alleen conventionele benzine- en dieselmotoren (hoofdzakelijk 1.2 en 1.6l groot en tussen 130 en 225pk sterk) onder kap, maar is er ook een E-Tense stekkerhybride. Die zal een 1.6l benzinemotor van 178pk paren aan een 108pk sterke elektromotor en een 12,4kWh accu die je meer dan 55km ver brengt zonder een druppel brandstof nodig te hebben.
Verleidelijk design
Verleiden wil de DS4 vooral doen met z’n design. De typerende verticale dagrijlichten van de DS-reeks zijn hier opnieuw geïnterpreteerd en doen nu minder aan tranen denken. Heel wat bolle vormen van z’n voorganger hebben nu plaats geruimd voor scherpere contouren en duidelijk afgelijnde vlakken. Vooral de C-stijl is op dat vlak erg complex geworden. Naast de gewone DS4 wordt nu ook de ‘Cross’ geparkeerd. Die krijgt wat meer zwarte accenten in het koetswerk, maar kent voor de rest geen verschillen. Zelfs aan de rijhoogte wordt niet geraakt.
In het interieur moet je vooral onder de indruk zijn van het hoog opgestelde 10” infotainmentscherm en een relatief sobere boordplank. Voor de obligate premium-ambiance wordt hier niet alleen gebruik gemaakt van glanzend zwart plastic, maar ook van essenhout, koolstofvezel, nappaleder of alcantara.