Hoeveel vermogen moet er nu eigenlijk in een Golfje zitten? Bij de eerste hot hatches trok je met 110pk al grote ogen. Tegenwoordig is dat echter een kleinburgerlijk vermogen. Je moet op minimaal het dubbele rekenen wil je wat hebben dat kwalificeert voor een badge waarop GTI prijkt. Noem het gerust pk-inflatie.
Overal meer snelle varianten
Die drang naar almaar meer paardenkracht geeft ook een ander fenomeen de hand: de drang van de automerken op steeds meer verschillende varianten van die snelle versies op de markt te brengen, liefst met een marginale prestatiewinst. Een tiende sneller in de honderdsprint of zo. Porsche, bijvoorbeeld, kapitaliseert daarop met het Sport Chrono Pakket. Bij Mercedes heb je niet alleen verschillende AMG-versies, maar ook nog een AMG +. Bij BMW’s M heet zoiets dan ‘Competition’ en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
De snelle versies van de Golf beperken zich bij deze jongste, achtste generatie, tot een GTI, GTI TCR en een R. Ja, we negeren even de GTE-met-stekker omdat het hoofdzakelijk een marketingkeuze is van VW om die bij de ‘performance’-modellen in te delen. Dat maakt de prijs lichter verteerbaar.
Volkswagen Golf R Plus komt nu écht
Hoedanook, drie smaakjes van een snelle Golf, dat is blijkbaar niet voldoende. Er gaan intussen al langer geruchten dat VW op een Golf R ‘Plus’ zit te broeden. Vorig jaar lekte een intern document uit dat daarop wees en nu heeft YouTuber volkswizard, ogenschijnlijk bewijs gevonden. Tijdens een testrit met een nieuwe Golf GTI bladerde hij door de handleiding waarin een overzicht van alle beschikbare motorversies voor de Golf stond. Daarin was niet alleen de 235kW (320pk) sterke eenheid van de huidige Golf R te vinden, maar stond ook nog een motortype met 245kW (333pk) en een identieke trekkracht van 420Nm. De Golf R Plus! Haha, betrapt, VW.
Het gaat overduidelijk om alweer een evolutie van dezelfde direct ingespoten en geblazen tweeliter viercilinder. En ook dat mag niet verbazen, want die eenheid wordt al met een vergelijkbaar vermogen aangeboden in andere snelle Volkswagen-modellen. De tweeliter met interne code ‘DNFF’ is al te vinden in de VW Arteon R.
Wanneer de VW Golf R Plus effectief wordt voorgesteld, is niet geweten.