Er was al een ‘gewone’ BMW M5 en een BMW M5 Competition. De eerste 600pk en 750Nm sterk, de tweede al 625pk en 750Nm sterk. Maar daar komt nu deze BMW M5 CS bij. Die heeft nog eens 10pk meer bij een gelijk koppel, maar weegt ook minder.
Lichter, maar dat is relatief
Tja, dat lichtgewicht element is een aardig gimmick, maar veel verschil zal het wel niet uitmaken. Een M5 tikt in normale omstandigheden net geen twee ton af en hier is amper 70kg uitgespaard. De lichtgewicht M5 zet 1.900kg op de weegschaal.
Hoe snel is de nieuwe BMW M5 CS?
Wat wel flink veel verschil uitmaakt zijn de prestaties. De honderdsprint haspelt een M4 af in 3,4 seconden. Een M5 Competition kan het één tiende sneller en deze CS pitst er nog eens 3 tienden af om op een schier ongelofelijke ronde 3 tellen uit te komen. Dat is heel wat verschil voor 10pk en 70kg. Ga er dus maar van uit dat het grootste onderscheid in de software zit. Die beheert trouwens ook de topsnelheid: 305km/u. Ja, afgeregeld.
Wil je bovenstaande prestaties nadoen, dan moet je je CS in vierwielaandrijving laten staan. Maar je kan ook als vanouds achterwielaandrijving selecteren als je maar genoeg waarschuwingen en menu-items wegklikt. Dan wordt de M5 CS een driftmonster. En je zal je niet te snel belachelijk maken, want de stabiliteitscontrole houdt de drifthoek in de gaten.
Specifieke aankleding
Waar die 70kg gewichtsbesparing vandaan komt? Wel, aan de binnenkant krijg je kuipzetels uit één stuk met een structuur in carbon. De achterbank offert de middelste zitplaats op. En dan zijn er nog een hoop koetswerkpanelen uitgevoerd in met carbon versterkte kunststof. De motorkap, spiegelhuizen, achterspoiler en diffuser. De uitlaatlijn is vervaardigd in roestvrij staal en de stalen remschijven zijn vervangen door koolstofkeramische exemplaren.
De uiterlijke opsmuk van de M5 CS is niet bepaald discreet. Goudkleurige 20-duims lichtmetalen velgen, een motorkap met zwellingen, gele details in de koplampen en natuurlijk de nodige CS-logo’s. Aan de binnenkant komen daar nog rode accenten bij en krijg je op de hoofdsteunen de omloop van de Nürburgring te zien.