Sinds Smart besloot om alleen nog de elektrische versies in de catalogus te houden, ligt de verkoop ervan wereldwijd op apegapen. In Europa gaf het merk het afgelopen jaar meer dan 75 procent (!!) van z’n afzetvolume prijs. En toch houdt Smart, nu met centen van Geely en een nakende verhuis naar een Chinese productievestiging vol.
Elke Smart is speciaal
Nu de afzetvolumes zo laag zijn, kan je discussiëren over het nut van een ‘speciale uitvoering’, maar Smart maakt ‘m toch. Samen met huistuner Brabus komt deze BlueDawn op de markt.
Smart EQ Fortwo BlueDawn
Het autootje is voor de gelegenheid afgewerkt in een specifieke blauwe lak, kreeg een agressiever koetswerkkitje en heeft de glanzend zwarte accenten die tegenwoordig elke nieuwe auto lijkt te moeten hebben. Aan de binnenkant prijs je niet alleen een uitgebreidere uitrusting (het Cool & Audio-pakket en zetelverwarming zijn standaard), maar ook de zwarte vloermatten in fluweel en de obligate ‘Edition BlueDawn’)labels.
Er hangen dan wel een handvol Brabus-logootjes op en wie zeer fijngevoelig is, merkt misschien wat verschil omdat deze variant standaard op grotere 16-duims velgen staat, maar rijden doet hij precies zoals elke andere Smart EQ. Een accuset van 17,2kWh biedt volgens de WLTP-cyclus 130km rijbereik. Het elektromotortje levert 80pk en 160Nm, de topsnelheid is altijd gelimiteerd op 130km/u en de gesloten tweedeurs is met een acceleratietijd naar 100km/u van 11,6 seconden.
Wat moet dat kosten?
De BlueDawn kost precies 3.000 euro meer dan een normale uitvoering. Dat betekent dat je hem in ons land kan krijgen vanaf 29.500 euro.