De Belgische overheid trekt de zogeheten ‘referentie-waarde’ voor de uitstoot fors omlaag. Wie een bedrijfswagen heeft zal daardoor meer belastingen moeten betalen op het voordeel van alle aard, verbonden aan het privégebruik van die auto.
Alleen nog een ultrazuinige auto is voordelig, als die tenminste geen hoge catalogusprijs heeft
In 2020 bedroeg de referentiewaarde voor een dieselvoertuig 91g/CO2/km terwijl die voor een auto op benzine, LPG of aardgas werd ingesteld op 111g/km. Dat zijn waarden waar conventionele voertuigen eigenlijk al nauwelijks aan kunnen voldoen. Voor inkomstenjaar 2021 worden echter gereduceerd tot 84g/km voor een dieselauto en 102g/km voor de andere brandstoftypes.
De cijfers indiceren dat een diesel nog slechts 3,2l/100km mag verbruiken en een benzinewagen nog hooguit 4,35l/100km mag verstoken. Cijfers die eigenlijk niet haalbaar zijn zonder elektrificatie die de uitstoot (gedeeltelijk) verschuift naar de stroomproductie voor de CO2-cijfers helemaal wordt genegeerd.
Extra investeren in een auto die een lagere CO2-waarde realiseert, is tegelijk minder fiscaal interessant dan je in eerste instantie zou denken. Een lagere CO2-waarde levert immers geen fiscaal voordeel op voor de gebruiker, terwijl die auto’s vaak een hogere aanschaf- en catalogusprijs hebben die ook een factor is in de berekening.
Gemakkelijk stijging van 20 euro bruto per maand
Financiële dienstverlener Deloitte, becijferde twee concrete scenario’s ter illustratie. Een eerste omvat een Audi A4 Avant diesel met een cataloguswaarde van 35.410 euro en een CO2-afgifte van 104 gram in het 1ste jaar van inschrijving. Daar zal de VAA voor januari 2021 193,33 euro bedragen terwijl dat vorig jaar nog 174,81 euro zou zijn. Een tweede scenario: een BMW X1 benzine met een cataloguswaarde van 37.585, CO2-uitstoot van 128g/km, eveneens in het eerste jaar van inschrijving. In dat geval gaat de VAA omhoog van 197 naar 221,63 euro. Wie rekening houdt met een gemiddeld belastingpercentage van 50 procent moet in deze gevallen effectief zo’n 120 euro per jaar extra ophoesten.
Bedrijfswagen kost minstens 57 euro per maand
Er geldt nu ook een nieuwe ondergrens voor het belastbaar VAA. Die is voortaan 1.370 euro. Dat betekent dat een bedrijfswagen u minstens 57 euro per maand kost, bovenop de loonfactor.