Begin vorig jaar verstrengde de Antwerpse gemeenteraad de toelatingsvoorwaarden voor de LEZ-zones. De Auto55.be-redactie becijferde dat daardoor ruim 800.000 dieselauto’s extra niet meer welkom waren in de seniorenstad.
Voortaan weert Antwerpen dieselwagens tot euronorm 4 (ook die met partikelfilter) en auto’s op benzine of LPG tot euronorm 2. Die verstrenging kostte vooral tijdens de eerste maanden van het jaar veel onwetende gebruikers een flinke bekeuring.
Strengere normen treffen véél meer auto's dan je denkt
Het gaat met name in het geval van de dieselvoertuigen vaak om voertuigen die door de gebruiker niet als ‘oud’ bestempeld worden. De Euro 5 dieselnorm is immers pas verplicht voor personenwagens vanaf januari 2011. Voor bestelwagens ging die nog een jaar later in. Het gaat hier met andere woorden erg vaak om auto’s die jonger zijn dan het Europese gemiddelde. De Europeaan rijdt immers gemiddeld 11,5 jaar met een auto.
Iedereen gelijk voor de wet
In veel gevallen geeft de overheid zichzelf wél een uitzondering op die verstrengde maatregel. Voertuigen die gebruikt worden voor dienstverlening van algemeen nut, infrastructuurwerken en hulpdiensten genieten van een uitzondering.
Recordaantal boetes
In januari 2020 leverde dat de Antwerpse overheid meteen piek van 14.000 overtredingen op, in februari waren dat er nog 8.000 en in maart 4.000. In het totaal schreef Antwerpen 64.246 LEZ-boetes uit. Drie keer zoveel als het jaar ervoor. Dat leverde de Antwerpse gemeentekas minstens 9,6 miljoen euro inkomsten op. Ook Gent, dat begin vorig jaar een LEZ invoerde, bewees al dat die erg lucratief kan zijn.
Het cijfer is des te opmerkelijker gezien het verkeer tijdens de verschillende coronalockdowns gevoelig beperkt werd. Bovendien besloten de Belgische steden met LEZ-zones tijdens de eerste coronalockdown om de LEZ op te schorten.
Gevolgen voor luchtkwaliteit "te klein om te meten"
Wordt de politieke dogma gevolgd, dan zou zulks uitstekend nieuws moeten zijn voor de luchtkwaliteit in Antwerpen, maar daarover is nog geen enkel bewijs. In Gent probeerde de milieuschepen Tine Heyse (Groen) al na een week het heilzame effect van minder autoverkeer te verkondigen, maar de Vlaamse Milieumaatschappij specificeerde dat de gevolgen “te klein zijn om te meten”.