Luca De Meo is de nieuwe baas van Renault. Daarvoor zwaaide hij bij Seat de plak. In de schoot van de Volkswagen Groep had hij al gezien hoeveel keer je in essentie hetzelfde product, telkens een tikkeltje anders gepositioneerd, aan de man kon brengen. De man ging bij Renault aan de slag in wat zowat het slechtste jaar sinds mensenheugnis moet zijn. Nog voor de corona-uitbraak had Renault het moeilijk. Tijdens het eerste halfjaar van 2020 verdween er maar liefst 7,3 miljard euro van de rekeningen.
Het reddingsplan van De Meo lijkt ingrijpend, maar het is vooral een bloemlezing van maatregelen die in de industrie inmiddels gemeengoed zijn: minder platformen, producten met meer marges, een flinke elektrificatiegolf (nog maar eens, want Renault-Nissan deed dat al eens) en duurdere auto’s verkopen.
Alle Dacia's op hetzelfde platform
Dacia ontsnapt geenszins aan het bovenstaande. Het merk gaat de komende tijd van vier naar nog slechts 1 platform. En Dacia’s moeten duurder worden. De evolutie van de uitstootdoelstellingen binnen Europa en de kosten die ermee gepaard gaan, maken dat onvermijdelijk. De gemakkelijkste manier om een prijsstijging behapbaar te maken is er meteen een grotere auto voor aanbieden. En kijk: het merk komt met een SUV boven de populaire Dacia Duster.
Dacia Bigster wordt SUV boven Duster
Bij Dacia kregen de personenwagenuitvoering van de Dokker en de Logan (in West-Europa) al het nekschot. Tussen nu en 2025 komen er wel drie nieuwe Dacia’s. Daartoe horen de eerder al voorgestelde elektrische Dacia Spring en de productie versie van de nu voorgestelde ruime SUV.
De inspiratieloos ‘Dacia Bigster’ gedoopte creatie is nu nog in de eerste plaats een stijloefening. Die onthult echter al wel de maatvoering van het nieuwe topmodel van Dacia. De Bigster is immers dik 25cm langer dan de Duster en tikt de 4,6m aan. Onder de kap komen de E-Tech-hybride-aandrijfcombinaties van Renault. Of het hier alleen gaat om de mild-hybrid elektrische aandrijfondersteuning, of er ook sprake is van stekkerhybrides wordt niet gespecificeerd. Binnen het huidige regime van een permanente en drastische uitstootdrempelverlaging die specifiek is voor Europa ligt echter voor de hand dat ook toekomstige Dacia’s binnen afzienbare tijd een stekker kweken.