Januari is in België al sinds mensenheugnis de autosalonmaand. De coronavirusuitbraak stak echter een stokje voor de editie van dit jaar. Het is voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog dat het grootste publieke evenement van het land niet doorgaat. Maar als de cijfers van de koepelfederetie van garagehouders Traxio geloofd mogen worden, is dat geen ramp.
Annuleren autosalon met 17% op aankoopintentie
Bij 75% van de door Traxio ondervraagden heeft de afwezigheid van een autosalon in ons land geen enkele invloed op de aankoopintentie. Bij 17 procent zorgt dat wel voor uitstel- of afstelgedrag. 8 procent is dan weer niet zeker.
Het overgrote deel van de mensen dat zich laat beïnvloeden door de afwezigheid van een autosalon, kiest voor uitstel. 2 Procent geeft dan weer aan niet op een autosalon te wachten en de aankoop daardoor misschien zelfs te vervroegen. 3 Procent koopt een goedkopere auto dan eerst gepland, 1 procent doet het tegengestelde en koopt een duurdere. En tenslotte wijkt 2 procent uit naar de occasiemarkt.
Hoezo, januari autosalonmaand?
Hoewel het Brusselse autosalon niet wordt gehouden, houdt de autosector grotendeels vast aan de salonperiode. Automerken proberen met kortingen en speciale acties mensen naar virtuele autosalons te lokken. Een eufemisme voor ‘ga op onze website kijken’. Nogal wat automerken zetten in op het feit dat de Belg geconditioneerd is om in januari voor een nieuwe auto te shoppen en dat dat effect overheerst, ook zonder fysieke beurs. Traxio peilde daar ook naar en concludeerde dat slechts 23 procent van de Vlamingen dat verband leggen. In Brussel en Wallonië is dat cijfer iets meer dan 30 procent.