Luister je naar de marketingpropaganda van Volkswagen, dan is de Golf eigenlijk een auto van het verleden. De toekomst is de elektrische ID.3 (zie test hier). Dat mantra zorgde er ook voor dat er flink in het ontwikkelingsbudget van de jongste Golf werd geknepen. Het model danst een beetje op de koord tussen een flinke facelift of een echte generatiewissel. Er werd immers vooral aan de materiaalkeuze en de technologie geschroefd, terwijl enkele cruciale onderstel- en koetswerkcomponenten behouden bleven.
Kijk je naar de cijfers, dan lijkt de nieuwe Golf toch nog heel erg een auto van ‘nu’ te zijn, en niet van ‘gisteren’. Afgelopen jaar 2020 was het eerste volledige verkoopsjaar voor de achtste iteratie van de Golf. Tegelijk werd het gamma afgelopen jaar uitgebouwd met alle belangrijke modelvarianten. Van een stekkerhybride tot de GTI.
Volkswagen Golf best verkopende auto van Europa
Volkswagen rijfde in Europa zo maar eventjes 312.000 bestellingen binnen voor z’n populairste model. De tweede jaarhelft was sterker dan de eerste. Tussen juli en december 2020 wisten de Duitsers 179.000 stuks aan klanten te leveren. Volgens VW wordt de Golf daarmee weerom de best verkopende auto van Europa.
1 nieuwe VW Golf op 3 voor Duitsland
In Duitsland is z’n leiderspositie in elk geval ongenaakbaar. Meer dan 1 nieuwe Golf op 3 gaat erheen. In 2020 waren dat er 133.900.