Fiat Chrysler investeert 755 miljoen zloty of bijna 170 miljoen euro in haar Tychy-fabriek in Polen. Daar gaat het elektrische- en hybridemodellen van Jeep, Fiat en Alfa-Romeo produceren.
Meer EV's bouwen dan Tsjechië of Slowakije
Volgens Fiat zijn de investeringen in de uitbreiding en modernisering van de Poolse productievestiging in 2020 reeds begonnen. De Poolse vicepremier Jaroslaw Gowin weet dat de "Moderne, hybride en elektrische auto's van de merken Jeep, Fiat en Alfa Romeo zullen de fabriek in Tychy in 2022 beginnen te verlaten”. Hij hoopt dat Polen regionale rivalen zoals Tsjechië en Slowakije in kan halen op vlak van de productie van geëlektrificeerde voertuigen. Zelfs dat lijkt onder politici een strijdpunt te zijn.
Hoewel Fiat-Chrysler het nergens specificeert, suggereert de politieke tussenkomst ook dat de investeringen aldaar tenminste deels gesubsidieerd werden.
Nu nog fabriek voor kleine autootjes
Momenteel bouwt Fiat in Polen vooral de Fiat 500 en Lancia Ypsilon. Er rollen jaarlijks zo’n 250.000 auto’s van de band die naar 58 markten over gans de wereld worden geëxporteerd. Er hangt echter ook een donderwolk boven de fabriek. Het zijn immers vooral kleine, goedkope auto’s die als eerste het slachtoffer lijken te kunnen worden van de in Europa heersende CO2-obsessie. Klanten lijken immers niet bereid om dubbel zo veel uit te moeten geven voor een auto met dezelfde afmetingen. Zelfs met de huidige CO2-drempels verschraalt het aanbod in het kleinste segment reeds aanzienlijk.
Fiat heeft inmiddels een nieuwe 500 in de catalogus staan. Die wat groter en louter met een elektromotor verkrijgbaar. Voor de voorzienbare toekomst blijft het echter ook nog de conventionele 500 verder bouwen. De Panda lijkt een soortgelijke weg in te zullen slaan. Met de Lancia Ypsilon kan Fiat-Chrysler zich dan weer een alternatief tracé permitteren. Dat autootje wordt eigenlijk alleen in Italië verkocht en kan daarom afgestemd worden op een meer precieze set parameters.