Afgelopen jaar betaalde Duitsland zo maar eventjes 652 miljoen aan subsidies voor elektrische auto’s. Dat is zes keer meer dan in 2019.
Bijna 230.000 nieuwe stekkerhybrides en EV’s voor Duitsland
Volgens persbureau Reuters, dat cijfers citeert die door de Reinische Post verkregen zijn bij het Federaal Bureau voor Economie en Exportcontrole in Duitsland, werden afgelopen jaar 229.951 elektrische of geëlektrificeerde auto’s in Duitsland gesubsidieerd. In 2019 waren dat er nog slechts 73.081.
Meer subsidie is niet hetzelfde als meer verkoop
De stijging in de uitgave loopt niet lineair met die van de verkopen. In de zomer van 2020 besliste de Duitse overheid immers om gedeeltelijk en geheel geëlektrificeerde auto’s fors meer te subsidiëren. De subsidie werd in één klap verdubbeld.. De autosector pleit daar in gans Europa voor. Het zit immers gevangen tussen de potentieel loodzware economische gevolgen van de coronacrisis en de uitzonderlijke verstrenging van de CO2-regelgeving van de jongste tijd. Subsidies om de autosector te ondersteunen kunnen daarom eigenlijk alleen gaan naar voertuigen met een lage CO2-uitstoot. Het baat voor de sector niet om meer auto’s te verkopen waar achteraf een CO2-boete op betaald moet worden.
Ondanks het forse optrekken van de aankoopsubsidie voor stekkerhybrides en elektrische auto’s in Duitsland, blijkt toch dat ook daar beperkingen gelden. Om het aantal in geschreven auto’s met een lage plaatselijke CO2-uitstoot ruwweg te verdrievoudigen, moest de Duitse overheid er zes keer meer centen tegenaan gooien.
Het afgelopen jaar steeg het aantal EV-subsidies in Duitsland van 51.000 naar 126.000 (250% van het aantal in 2019), terwijl het aantal subsidies voor plug-in-hybrides er van 22.000 naar 103.000 (470%) ging.