Het koffer- of laadvolume is voor heel wat klanten een belangrijk criterium bij de aankoop van een nieuwe auto. Volgens de Duitse automobielclub ADAC moet je wel uitkijken met de cijfers die de automerken opgeven want die overdrijven soms fors hoe groot de koffer echt is.
ADAC deed de moeite om het beschikbare koffervolume volgens de opgave van de fabrikant te toetsen aan een eigen meetmethode. De automobielclub gebruikt blokken in schuim om de koffer tot het laadscherm zo goed mogelijk te vullen en rekent daarna het beschikbare laadvolume om.
Hoe groter de auto, hoe groter de leugen
Vooral bij grotere voertuigen, wordt het feitelijk beschikbare volume volgens ADAC soms fors overdreven. De absolute kampioen op dat vlak is volgens de Duitsers de VW Sharan. Voor de auto geeft Volkswagen een laadvolume van 955 liter op terwijl het volgens ADAC gaat om hooguit 630 liter. Een verschil van zo maar eventjes 325 liter of ruwweg 30 procent! De Volvo XC90 blijkt ook niet doodgevallen van z’n eerste leugentje. Daar kan je volgens ADAC 475 liter bagage in kwijt, terwijl de Zweden het op papier over 721 liter hebben.
Wordt de auto kleiner, dan wordt ook het verschil minder groot, concludeert de test. Zo beweert Dacia dat je in de Duster 413 liter kwijt kan en kon ADAC er precies 410 liter in stapelen. Bij de Toyota Aygo was de koffer zelfs een tikkeltje groter dan Toyota beweerde.
Gebrek aan uniforme meetmethode voor bepalen koffervolume
“ga het gewoon proberen voor je koopt”De oorzaak, nog volgens ADAC, zit vooral in het gebrek aan een uniforme meetmethode van de automerken. Eigenlijk bekijkt elk merk voor zichzelf hoe het begrip ‘koffervolume’ wordt gedefinieerd, terwijl een groter aantal natuurlijk aantrekkelijker oogt voor de nietsvermoedende klant. Zo zijn er heel wat merken die de ruimte onder de koffervloer (aanvankelijk voorzien voor het inmiddels ook uitstervende reservewiel) meerekenen. Er zijn ook variaties in hoogte: sommige merken rekenen de ruimte onder de bagage-afdekking, sommige tot aan de rand van de ruiten en er zijn er zelfs die tot aan het dak durven meten. En dan is er nog de problematiek van bijvoorbeeld een verstelbare achterbank. Geef je dan koffervolume op met de bank in voorste positie, de achterste of kies je voor een gemiddelde? En bij een verstelbare rugleuning?
Advies: ga gewoon passen
De belangenorganisatie doet de sector dan ook in de eerste plaats een oproep om eens tot een uniforme meetmethode te komen. Een oproep die zo goed als zeker genegeerd zal worden. Voorts wijst ADAC erop dat het vooral de moeite loont om als klant te onderzoeken hoe groot de koffer echt is. En als je zaken hebt die absoluut moeten passen zegt ADAC “ga het gewoon proberen voor je koopt”. Een buggy voor kinderen bijvoorbeeld. Enig probleem: dat advies staat haaks op de drang van de autosector om je zoveel mogelijk zaken virtueel te laten ontdekken.