DAB, of Digital Audio Broadcasting, wordt de vervanger van de FM-band. België is één van de landen in de Europese Unie die talmt. Alle courante zenders zijn al jaren beschikbaar op de DAB-band, maar de reeds herhaaldelijk aangekondigde afschaffing van het FM-zendnetwerk blijft vooralsnog uit. Eén en ander zou te maken hebben met de DAB-dekking, die nog verre van perfect is. Auto’s met een DAB-antenne moeten daarom soms nog terugvallen op het FM-net om zonder onderbrekingen geluid te kunnen blijven produceren. Het DAB-net biedt dan weer meer zenders en een betere geluidskwaliteit. Inmiddels zijn met name enkele Scandinavische landen, waar dekking toch ook niet steeds evident is, al geheel omgeschakeld op DAB. In Noorwegen bestaat het FM-net al enkele jaren niet meer.
DAB kost niets voor de fabrikant, wél voor de klant
Een DAB-antenne in een auto is dan ook geen slecht idee. Heel wat autofabrikanten bieden die standaard aan. Binnenkort moeten ze dat overigens doen. De technische meerkost is verwaarloosbaar. Zoals wel vaker het geval is, vind je de technologie vaker op de lijst met standaarduitrusting van goedkopere, niet-premiummodellen dan bij duurdere auto’s. Daar moet je er vaker je beurs voor opentrekken en er dieper in graaien. Het is niet uitzonderlijk dat een premium-merk er 400 euro of meer voor vraagt.
Hoe kan je nu achteraf iets 'activeren' dat er niet opzit?
Audi, dat zich erg krenterig opstelt met standaarduitrusting, is een merk dat steevast een meerprijs aanrekent voor de DAB-antenne. Nochtans wordt die, zo blijkt nu, op alle auto’s van het merk standaard ingebouwd. Ze is aanwezig, maar wordt alleen geactiveerd wanneer de eigenaar even een extra factuurtje vereffent.
Die conclusie volgt uit de aankondiging van Audi dat sommige diensten voortaan achteraf geactiveerd kunnen worden. Dat is nu al het geval op de elektrische e-Trons, maar wordt er straks de norm voor alle modellen, van de A3 tot de Q8. De lijst omvat matrix-LED-koplampen, Apple CarPlay en… de DAB-ontvangst.
Wanneer is een prijs een woekerprijs?
Voor het activeren van de antenne die je al hebt aangekocht (want ze zit in je auto) zal Audi je elke maand 30 euro aanrekenen. Dat is zelfs flink wat meer dan een Spotify-abonnement kost (slecht 10 euro per maand). Koop je die antenne in één keer aan, dan wordt dat 520 euro (prijzen gebaseerd op de tarieven voor de Audi e-Tron, maar ze zullen per model anders zijn).
Audi is geenszins alleen met die praktijk. BMW gaf in het verleden ook al aan dat het opties waarvoor specifieke hardware werd ingebouwd pas ter beschikking zal stellen wanneer de klant die achteraf aankoopt of in een abonnementsformule activeert. BMW haalde in die optiek zetelverwarming aan als voorbeeld. De situatie zal echter op korte termijn veranderen. Auto’s die vanaf deze maand gebouwd worden moeten immers allemaal voorzien worden van DAB+. Je houdt dat misschien even in je achterhoofd, mocht je een aankoop overwegen.