Peugeot keert terug naar Le Mans. Een geluk, want zo zal het historische circuit Le Sarthe wellicht andermaal het toneel worden van een spannende uithoudingsslag voor het ereschavot. De jongste jaren werd de regelgeving voor deelname herschreven om weer meer merken over de streep te trekken. In de prototypeklasse die het podium bevolkt kon Toyota de jongste tijd winnen, alleen al omdat het langer in de klasse bleef dan rivalen Porsche of Audi.
De 1.000pk sterke aandrijflijn met... 680pk
De aandrijflijn wordt door Peugeot Sport ‘HYBRID4 500KW’ genoemd. Die naam getuigt misschien niet van veel inspiratie, maar heeft op z’n minst het voordeel dat ze perfect beschrijvend is. Ze geeft al aan dat ze bijna 1.000pk sterk is en over twee aandrijfvormen beschikt die alle vier de wielen aandrijven.
Peugeot ontwikkelt een 2,6l V6 met dubbele turbocompressor die centraal gemonteerd zal worden. Die is in z’n eentje al goed voor 680pk. Daarnaast komt er er nog een 99V accu die een 272pk sterke elektromotor bij de voorwielen voedt. Combineer beide cijfers en je krijgt 952pk. Die zal echter nooit tegelijk worden losgelaten op het asfalt want de voorschriften beperken het vermogen tot 680pk.
Het is dus enigszins verrassend dat Peugeot een technische oplossing kiest die zelfs zonder hybridetechnologie aan de vermogensdrempel komt. De ingenieurs bij Peugeot Sport zien vooral een rol voor de elektromotor en de vierwielaandrijving als tijdelijke aanvulling op momenten dat de benzinekrachtbron alleen minder efficiënt is. Peugeot beweert dat de elektromotor niet onder 120km/u tussenbeide zal komen, behalve in de pitstraat, waar de racer helemaal elektrisch zal rijden.
Hoe wordt dat nu weer gecontroleerd?
In een tijd dat niets meer eenvoudig is, is ook het controleren van de regels hoogtechnologisch geworden. De Le Mans-racers moeten vermogenssensoren hebben die permanent gegevens doorsturen naar de wedstrijdcommissarissen.
Peugeot Sport zal de aandrijflijn in de eerste helft van 2021 testen.