Dat je als autobouwer niet zomaar mag doen wat je wil, spreekt voor zichzelf. Je kan een bibliotheek vullen met de regels, richtlijnen en beperkingen die van toepassing zijn op elk individueel onderdeel van de auto. Tot overmaat van ramp zijn die regeltjes niet eens geharmoniseerd. Eén van die meer detaillistische technische vereisten speelt de Chevrolet Camaro nu parten in de VS. In de staten Washington en California mogen de sportieve SS-versies niet meer verkocht worden.
Koperstof schadelijk voor milieu
In de remblokjes van de bewuste Camaro-modellen zit namelijk meer dan 5 procent koper. Tijdens het remmen verwordt het materiaal van de remblokjes fijnstof. Dat neergedwarrelde residu wordt vervolgens bij een regenbui afgevoerd en komt zo in het milieu bekend. En sommige vissen, met name zalm, hebben daar last van. Volgens de Amerikaanse dienst voor milieubescherming kunnen zalmen bij grote koperconcentraties minder goed ruiken, waardoor ze kwetsbaarder worden voor roofdieren. En ofschoon koper in sommige omstandigheden in landbouw wordt gebruikt om gewassen te behandelen tegen schadelijke invloeden (zoals schimmels), zijn er ook nog dieren, amfibieën en andere planten waarvoor het wel schadelijk is.
De twee bewuste staten zijn de enige die een koperlimiet opleggen voor remblokken. General Motors had dat schijnbaar over het hoofd gezien of - evenmin uitgesloten - ging ervan uit dat het niet tegen de lamp zou lopen.
Tijdelijke verkoopsonderbreking?
Welicht zoekt de motorgigant uit Michigan gewoon remblokken met een aangepaste samenstelling voor de Camaro SS (zowel de Coupé als de Cabrio zijn getroffen) en kan het daarna de leveringen hervatten.