In 2014 deed Citroën nog eens eigenwijs. Het bracht de C4 Cactus op de markt. Een conceptcar die de stijldetails uitprobeerde werd door het publiek goed ontvangen. De Fransen stuwden daarom door naar serieproductie. Om de financiële risico’s enigszins behapbaar te houden, werd de eenvoudige technische structuur van de kleinere C3 overgenomen. Alleen de afstand tussen de wielen werd groter.
Opmerkelijk maar daardoor ook polariserend
De sterke karakter dankte de naar een prikkelplant genoemde Fransoos onder meer aan flinke stootkussens op elk van de vier rechte zijden van de koets. Dat zag stoer uit. Andere opgemerkte stijlelementen waren opvallende dakstijlen en de gesplitste koplampen aan de voorzijde.
Citroën hinderde het commerciële succes niet met een exotisch prijskaartje, maar de vormgeving bleek toch te polariserend. Niches lonen nu eenmaal niet. Waarom denk je dat auto’s tegenwoordig allemaal op elkaar lijken? Bij een facelift halverwege 2017 werd daarom een hoop van het karakter weer afgewassen. De opvallende airbumps, die ook nog eens duur waren om te produceren, verdwenen weer. De in het oog springende dakstijlen ook.
Productie is al gestopt
Er veel ademruimte gaf die esthetische makeover het model niet. Nu, amper 2 jaar later, laat Citroën weten dat de productie is gestopt. De nieuwe C4, inmiddels verbasterd tot een crossover, moet vrij spel krijgen.