Het is inmiddels al meer dan 20 jaar geleden dat Toyota de eerste hybride Prius op de markt losliet. Die technologie is inmiddels zo ongeveer overal in het gamma van het merk z’n luxedochter Lexus terug te vinden. Een “zelfopladende hybride” noemt het bedrijf het tegenwoordig met misleidende terminologie. Kwestie van de indruk te wekken dat die technologie superieur zou zijn aan die van een plug-in-hybrid of een elektrische auto.
Toyota was hybride-pionier, maar is laat met al de rest
Toeval of niet, plug-in hybrides beginnen pas nu op te duiken in het aanbod van de Japanse motorgigant. Toyota houdt ook nog steeds vast aan de brandstofcelwagen. Slechts een handvol automerken biedt modellen met die technologie aan. Van de Mirai, die waterstof tankt en die aan boord omzet in stroom, stelde Toyota eerder dit jaar de tweede generatie voor.
Wanneer komt die elektrische Toyota nu juist?
Een louter elektrisch model stond tot op heden niet in de productplanning van het bedrijf, ofschoon er natuurlijk achter de schermen wel aan gewerkt werd. Toyota ontwikkelde het e-TNGA-platform dat het komende decennium de ruggengraat voor een reeks elektrische modellen moet vormen.
Het is nog anderhalf, twee jaar wachten op de eerste EV, zegt Toyota nu. Wanneer die komt, zal het een compacte (middenklasse) crossover zijn. Deze eerste schets kan al een idee geven van het profiel van die e-Toyota.