Mini heeft al anderhalf jaar de Mini Cooper SE in de catalogus staan. Die elektrische hatchback heeft 184pk en gaat in 3,9 seconden vanuit stilstand naar 60km/u en laat 7,3 seconden optekenen voor de geijkte honderdsprint. Maar Mini wil meer. Het werkt aan een elektrische John Cooper Works-telg. Die wordt binnenkort aan het gamma toegevoegd.
Bernd Körber, Mini Brand Manager, zegt ''met de Mini Electric hebben we bewezen dat we het rijplezier van het merk perfect kunnen combineren met elektrische mobiliteit ''. "We zijn bezig met het ontwikkelen van concepten voor elektrische JCW-modellen."
Welke motor voor de John Cooper Works Electric
Deze eerste JCW-gelabelde elektrische Mini zal met andere woorden ook niet de laatste zijn die gecamoufleerd over de Nürburgring blaast. Net als de conventioneel aangedreven Mini JCW GP lijkt dit model aangedikt te zijn met bredere en geperforeerde spatborden en een enorme dakspoiler.
Welke motor het prototype aandrijft en welke accu onder de vloer resideert, is nog lang niet geweten, maar er zijn wel speculaties. Aangezien de Mini Cooper SE de 184pk sterke e-motor van de BMW i3S kreeg, lijkt vast te liggen dat de elektrische JCW een nog krachtigere eenheid krijgt. Die van de BMW iX3 met zijn 286pk en 400Nm is dan een goede kandidaat.
Mini geeft benzine nog niet op
De komst van een elektrische John Cooper Works betekent niet meteen het einde van de conventioneel aangedreven snelle Mini’s. Die zullen nog lange tijd “een belangrijke rol spelen”, al was het maar omdat Mini enkele belangrijke niet-Europese afzetmarkten heeft waar de e-hype zowel bij regeringen als consumenten nog niet zo wild om zich heen grijpt.